Адміністративна реформа в Україні є ровесницею незалежності нашої держави. Реформування системи публічного управління належить до тих тем, обговорення яких може тривати вічно, оскільки необхідність пошуку оптимальних методів і механізмів управління залишатиметься актуальним питанням доти, доки саме суспільство здатне еволюціонувати, знаходити нові форми та методи взаємодії різних соціальних груп між собою, відкидати за межі сприйняття непотрібний і обтяжливий досвід і прагнути до осягнення нових невпізнаних вершин.
Бажання влади ввести нову практику ведення публічного управління в тій чи іншій сфері само по собі явище позитивне і потрібне. Проте зазвичай реформи в нашій країні зв'язуються не із стратегічним баченням її розвитку в довгостроковій перспективі, а з реакцією на політичні, економічні чи соціальні кризи. Відповідно і заходи, що реалізовуються, не викликають того ефекту, який потенційно здатний забезпечити стабільність у державі протягом значного проміжку часу. До подібних реформ, мені здається, можна віднести і сміливу реалізацію ідеї створення Міністерства доходів і зборів шляхом об'єднання податкової та митної служб України.
Насправді, досвід функціонування подібного єдиного адміністратора сплати податків, мита та соціальних платежів не є новим для світу. Так, наприклад, з 34 країн-членів ОЕСР, в 13 країнах діють установи, які одночасно здійснюють повноваження зі збору податків і соціальних платежів, і в 11 країнах - органи, які адмініструють податкові та митні платежі одночасно. Імплементація в українські реалії успішної світової практики, як на мене, є досить хорошим явищем.
І дійсно, така функціонуюча "об'єднана скарбниця" здатна, як мінімум, зменшити адміністративний апарат, оптимізувати і прискорити процеси прийняття управлінських рішень, спростити документообіг і можливості отримання та обміну інформацією. Наслідком цього може стати удосконалення системи адміністрування податкової системи України, якісне обслуговування платників із застосуванням новітніх технологій, зменшення ресурсних витрат підприємців на спілкування з митницею та податковою. Особливо заслуговує на увагу, я вважаю, ідея створення єдиної бази даних платників податків, якою будуть одночасно користуватися і митниця, і податкова. Подібний продукт може забезпечити оперативну роботу з попередження порушення митних правил, ухилення від сплати податків, недопущення ввезення на територію України контрабандної продукції та її подальшої реалізації, уніфікацію практики роботи митниці та податківців, що, у свою чергу, буде захищати підприємців від свавілля чиновників.
Однак, розуміючи у що може перетворитися будь-яке гарне починання в умовах української дійсності, необхідно звернути увагу, що така концентрація влади по суті в одних руках потенційно здатна зробити зовсім інший ефект на клімат ведення бізнесу в країні. Ні для кого не секрет, що сьогодні малий і середній бізнес в Україні страждає від порушень закону з боку владних структур різного рівня і профілю діяльності. Підприємці настільки зайняті в щоденних бігах на виживання, що практично не цікавляться своїми правами, не витрачають час і зусилля на їх захист в судах, завчасно знаючи, що вкладені ними в оборону власного бізнесу ресурси не витримають натиску адміністративної машини.
Ті, хто не мають захисників у високих кабінетах, змушені покірно платити часто незаконно нараховані штрафи або виконувати інші безпідставні вимоги чиновників. Об'єднане міністерство за таких умов може стати досить ефективним інструментом маніпуляцій з боку держави на малий бізнес. Наприклад, у підприємця, який буде протистояти незаконному арешту його товарів на кордоні, легко можуть виникнути проблеми з податковою, особливо коли практика сплати податків і зборів змінюється так часто, що не всі бухгалтери встигають це відстежувати і вчасно попереджати своїх клієнтів. І навпаки, великий бізнес, який має досить значні ресурси для лобіювання своїх інтересів у вищих ешелонах влади, зможе легко сприяти просуванню власних товарів і послуг на ринок за допомогою новоствореного "єдиного вікна".
Тому давати об'єктивну оцінку ефективності та прозорості діяльності нового міністерства, на мою думку, можна буде за результатами найближчих звітних періодів, порівнюючи суми, на які збільшилися обсяги податкових та митних надходжень, враховуючи обсяги сплачених штрафів від представників малого, середнього та великого бізнесу.
читати статті
У 2015 році компанія планує відкрити нові офіси в США, Великобританії, Південній Африці та Австралії
Компанія СтройСад пропонує франчайзі бізнес під ключ на базі магазину будівельного інструменту та обладнання
Розібратися у юридичних тонкощах захисту бренду нам допоможе Альона Яремчук
Наприкінці квітня у столиці Чехії відбулася Міжнародна франчайзингова виставка
Про те, як повинен вести себе бізнесмен, що не в змозі виплачувати кредит, розповів провідний юрист ЮФ "Лекснавігатор" Едуард Хмиров.
найчайтіше читане
Як заробити на станції техобслуговування автомобіля
Більше 200 громадян різних національностей, які проживають у нашій країні, ведуть свій франчайзинговий бізнес з мережею «Жабка» (Żabka).
Чому родина Кузьми Скрябіна обрала саме Lviv Croissants?
Які формати зараз найбільш популярні та прибуткові
Джоббінг чи власна автомобільна заправка?
популярне на форумі
Как правильно создать сайт для нового бизнеса?
Интересно получилось
CK-STANDART - франшиза, что востребована временем
CK-STANDART - франшиза, что востребована временем - да лохотрон это все!!! Моя оценка этой франшизы по...
Мобильные приложения с AppGlobal
Франшиза в полном понимании этого слова - договор, предполагающий передачу не только модели...
Мобильные приложения с AppGlobal
Почему эту франшизу нельзя найти на сайте Роспатент? Ведь это обязательная процедура!