Захист прав інтелектуальної власності

Понеділок
30.03.2015
Розібратися у юридичних тонкощах захисту бренду нам допоможе Альона Яремчук
 

Зараз багато підприємців замислюються про вихід на міжнародний ринок, все частіше схиляючись до використання франшиз. У першу чергу це стосується, звичайно, європейських країн, але завжди важливо пам'ятати, що свої нематеріальні активи (авторські права, торгові марки ін.) необхідно надійно захистити і бажано, щоб цей захист мав комплексний характер.
—  В чому особливості створення торгової марки і звідки вони випливають?
— Уявімо, що підприємець відкриває власний бізнес. І от коли вже збудований фундамент, він знайшов гроші, приміщення, обладнання, виникає питання: а як же подати свій продукт покупцеві?
Тоді починається процес створення торгової марки (до речі, багато хто помилково вважає, що торговельна марка і знак для товарів і послуг - різні поняття. Насправді це одне і теж). Він включає у себе розробку логотипу компанії, колірної стилістики та ін. На цьому етапі працюють дизайнери. Важливо, щоб при цьому не були порушені права власників уже існуючих торгових марок. Для цього в роботу підключаються фахівці юридичної галузі. Створений знак проходить перевірку на тотожність з уже зареєстрованими торговими, і якщо висновок експертів позитивний, то відправляється на реєстрацію.

—  Період оформлення досить тривалий, невже власник повинен весь цей час чекати, а потім вже починати діяльність?

—  Ні, не потрібно. Захист торгової марки починається з моменту подачі заявки на реєстрацію знаку. Так що в момент отримання свідоцтва бізнес вже може працювати повним ходом.

—  Реєстрації торгової марки достатньо для надійного захисту бренду?

— Не зовсім. Термін дії торгової марки становить лише десять років (точніше кожні 10 років її дію необхідно продовжувати). Крім того, торгова марка реєструється тільки на певний клас (класи) товарів або послуг. Наприклад, тільки власник конкретної ТМ може виготовляти під цим знаком одяг, аксесуари, взуття. Але якщо хтось почне надавати під цим же брендом перукарські послуги, то це законом не заборонено. Виходить що підприємець створив бренд, вклав у нього матеріальні та нематеріальні ресурси, він став популярним на ринку, і раптом хтось, користуючись плодами його праці, починає заробляти на цьому гроші. Щоб запобігти цьому, наприклад, наша компанія пропонує парасольковий захист бізнесу. Тобто ми реєструємо не тільки торгову марку, але й авторське право на зображення бренду, промисловий зразок, патент. Реєстрація авторського права на логотип, як на твір образотворчого мистецтва, має значну перевагу: правова охорона здійснюється з моменту створення та діє протягом усього життя автора і ще сімдесят років після його смерті. Крім того, територіальний захист авторського права охоплює територію всієї земної кулі та космічного простору (торгову марку потрібно реєструвати окремо в кожній країні, для якої хочете отримати охорону або вдатися до міжнародної реєстрації знаку в ряді країн).

—  А якщо говорити про вихід на міжнародний ринок, як бути в цьому випадку?

— Свідоцтво на знак для товарів і послуг, видане в Україні діє лише на території країни. Якщо підприємець планує використовувати свій бренд в іншій країні, то тут уже йдеться про міжнародну реєстрацію. Існує кілька варіантів: реєстрація торгової марки відразу в декількох країнах або в кожній потрібній країні окремо. Існують свої нюанси. А ось що стосується авторського права, то ми радимо своїм клієнтам реєструвати авторське право в Бібліотеці Конгресу США.

—  Навіщо підприємцям з України потрібна реєстрація авторських прав у США?

—  Відповідь знаходиться на поверхні: це свідоцтво має міжнародний статус, його авторитетність спрощує вирішення питань про авторське право, як на території США, так і в державних органах більшості інших країн світу. Всього лише за більш ніж сотню доларів, вкладених в реєстрацію авторського права в Бібліотеці Конгресу США можна отримати захист свого бренду по всьому світу. Ніхто вже не зможе використовувати знак, ну як мінімум таке використання буде незаконним. 

—  Що Ви порадите людям, які займаються франчайзингом, для надійного захисту своїх прав?

— Справа в тому, що поняття авторського права ще донедавна зачіпало порівняно невелику кількість людей у ​​світі. Але сфера франчайзингу наповнена ризиками та основним питанням франчайзера завжди має бути: «Як себе захистити?». На жаль, багато з них замислюються про це вже після виникнення суперечок. Такі помилки можуть коштувати їм прибутку, а то і права розпорядження власним брендом. Ми б порадили використовувати парасольковий захист бізнесу, який вже згадувався. Тобто це реєстрація торгової марки, реєстрація авторського права на знак, а також, при комерційній необхідності реєстрації промислових зразків, авторського права на колірні поєднання, колекції одягу/малюнків/фото та ін.
 Також хочу звернути особливу увагу ексклюзивних дистриб'юторів на такий спосіб захисту прав як включення у Митний реєстр об'єктів інтелектуальної власності. Це дозволить не пропустити на ринок аналогічну продукцію недобросовісних конкурентів.
  Ми, як країна з великим недооціненим інтелектуальним потенціалом, поки ще звикаємо до роботи з нематеріальними активами і, в Україні не так багато фахівців у цій сфері. Рекомендую, як на початку бізнесу, так і після досягнення певних результатів, за допомогою кваліфікованого юриста оцінити потенційні ризики для нематеріальних активів і розробити чітку схему їх захисту, що дозволить і в майбутньому ефективно керувати та розпоряджатися своєю інтелектуальною власністю.