Як правильно створити сайт для нового бізнесу?

П'ятниця
03.03.2017
Про те, як вибрати IT-компанію і створити ефективний сайт, розповідає маркетинг-директор компанії Skywell Олексій Хохлов.
 

Як підприємцю правильно вибрати IT-компанію для розробки сайту? Що робити, якщо новачок не орієнтується ні в цінах, ні в технологіях?
Якщо говорити узагальнено, процес підготовки до створення сайту і вибору IT-компанії приблизно наступний. Спочатку підприємець визначає цілі, яких прагне досягти. Якщо бізнес-модель для досягнення цих цілей передбачає наявність сайту, тоді він приступає до вибору IT-компанії. Наступний крок - це моніторинг ринку.

Почати можна з компаній-розробників в топі пошукової видачі. Порівняти їх, орієнтуючись на візуальне виконання, портфоліо, відгуки замовників, популярність та інші фактори. Далі, сформувавши певний пул пріоритетних компаній, підприємець відправляє запит на розробку сайту. Компанії надсилають йому бриф, який дозволяє деталізувати завдання проекту. На наступному етапі підприємець зіставляє ціни, згідно заповнених брифів. Також він може замовити у певних компаній виконання тестового завдання. Наприклад, створення дизайну однієї з посадкових сторінок. Таким чином можна отримати уявлення про якість майбутньої роботи. Але, швидше за все, це буде не безкоштовно. Останній етап - прийняття рішення. Ви порівнюєте тестові завдання, ціну розробки, визначаєте для себе оптимальне співвідношення ціна-якість і підписуєте договір з компанією, яку вибрали.

Що робити, якщо бриф виявився занадто складним для розуміння, або замовник ще не усвідомлює, який функціонал йому потрібен?

Ні для кого не таємниця що компанії іноді зловживають довжиною та складністю брифу. У цьому випадку, після отримання брифу, ви можете попросити розробника допомогти його заповнити. Поясніть, що у вас немає досвіду в складанні брифу і вам потрібна допомога. У більшості випадків компанії охоче допомагають у цьому.

Чи потребує розробка сайту для нового бізнесу додаткових дослідженнях ринку?

Найчастіше так, адже сайт повинен виконувати цілі бізнесу. Озвучу кілька найпростіших дій, які можна зробити перед створенням сайту.

По-перше, скористатися такими інструментами як Yandex Wordstat, Google Keyword Planner, GoogleTrends. Тут можна побачити динаміку зростання запитів в Інтернеті (що найчастіше шукають люди), зрозуміти, наскільки певна тематика цікава, і чи варто інвестувати в створення сайту.

По-друге, промоніторити сайти потенційних конкурентів. Для цього можете проаналізувати топ-10 сайтів в пошуковій видачі, використовуючи ключові запити.

По-третє, поспілкуватися з потенційною аудиторією вашого майбутнього сайту, зрозуміти, що для них є важливим при виборі товару на сайті і т.п.

По-четверте, залучити експерта або консультаційну компанію. Також можна скористатися послугами дослідницьких компаній, які аналізують основні тренди, динаміку, бізнес-моделі і ринки в цілому. Отримана інформація допоможе визначити ніші і перспективні продукти.

Чи існують бізнеси, які можуть обійтися без сайту? Чи кожному підприємцю потрібен хоча б сайт-візитка?

Тут важливо розуміти завдання і цілі конкретного бізнесу. Звичайно, існують сфери і ніші, для яких сайт не є принципово важливим. Але в більшості випадків він все ж потрібен. Адже сайт сьогодні виконує безліч бізнес-функцій.

Одні сайти - це майданчики продажу товарів/послуг. Вони служать або для демонстрації та реалізацї одного продукту (наприклад, селфі палиці чи перукарських послуг), або широкого асортименту продукції (інтернет-магазини).

Другі - це промо-сайти. Їх мета - знайомити і залучати цільову аудиторію за допомогою деяких рекламних механік (наприклад, запуск рекламної компанії з певними умовами і т.п.).

Треті - це іміджеві сайти, напрямок на формування певного ставлення цільової аудиторії до презентованих товару, послуги.

Четверті створені для ознайомлення з продуктами і послугами компаній B2B ринку, (як правило, їх мета генерувати потік клієнтів до відділу продажів, хоча можуть бути і інші завдання).

Крім того, є сайти-візитки, сайти-заглушки, внутрішні сайти компаній, сайти, орієнтовані на об’єднання цільової групи клієнтів і т.д.
Тобто, формат, концепція, наповнення, а також цілі сайтів визначаються бізнес-моделлю.

Як вимоги до сайтів напрямки B2С відрізняються від вимог до сайтів B2B? Розкажіть про ключові фактори успіху для тих і інших.

Вимоги відрізняються кардинально. Якщо мова йде про B2C (business-to-customers), то сайт, в основному, орієнтований на кінцевого покупця. Позитивну роль відіграватиме опис переваг, які він отримає, якщо придбає певний продукт або послугу. При цьому покупка, як правило, відбувається прямо на сайті. Інша справа - B2B (business-to-business). В цьому випадку комерційна пропозиція має бути орієнтована на вирішення конкретних бізнес-завдань. Важливо сконцентруватися на чіткому донесенні ключових вигод для бізнесу від покупки вашого товару (послуги). Залежно від специфіки бізнесу іноді можна робити акцент на інтересах того, хто переглядає сайт, щоб показати, як продукт поліпшить його роботу/ результати/ефективність і т.п. Найчастіше в B2B-сегменті рішення про покупку приймає не одна людина, а кілька, до того ж - за результатами прямого спілкування з представниками компанії-замовника. Тому завдання веб-сайтів в сегменті В2В - це генерування контактів з потенційним клієнтом.

Якщо говорити про якісь узагальнені фактори успіху, то можна виділити наступні дії. Підприємцю слід, по-перше, визначити цільову аудиторію продукту/послуги. По-друге, розробити інтернет сайт, що доносить переваги товару або послуги, зрозумілою потенційному клієнту мовою. По-третє, визначити оптимальну вартість товару або послуги, продумати «гачки» або спеціальні пропозиції, від яких неможливо відмовитися. По-четверте, він повинен вибрати правильні канали залучення аудиторії на сайт. По-п’яте, організувати збір статистики і управління внутрішніми конверсіями.

Назвіть найшвидші та найефективніші способи підвищення конверсії сайту.

Тут важливо аналізувати кожен окремий випадок, але постараюся узагальнити. Серед основних факторів, що впливають на конверсію сайту: дизайн і юзабіліті, контент, унікальна торгова пропозиція, спеціальні акції, відгуки, нагороди, сертифікати та рекомендації клієнтів, джерела цільового трафіку і багато іншого. Впливаючи на ці складові, можна управляти конверсією.

Так, від дизайну і юзабіліті сайту безпосередньо залежить, чи зможуть потенційні клієнти швидко і без перешкод досягти цілей: купити товар, замовити послугу, відшукати контактний телефон, залишити заявку. Тому подбайте, щоб користувачам було максимально просто знаходити необхідні товари і приймати рішення про покупку. Зробіть процес оформлення замовлення максимально простим. Приділяйте особливу увагу контенту. Опис продукту та інші інформаційні складові повинні мотивувати клієнта придбати продукт.

Пропонований вами товар або послугу необхідно «упакувати», щоб потенційний клієнт міг легко зрозуміти, що ви пропонуєте, яку вигоду він отримає, і чому йому потрібно купити пропонований товар.
Наступний фактор - УТП - унікальні торгові пропозиції, котрі мотивують зробити покупку саме тут і саме зараз. Їх завдання - простимулювати бажання прийняти рішення якомога швидше. Як правило, це стосується сприйняття клієнтом вашої пропозиції в порівнянні з конкуруючими пропозиціями інших компаній. Ще однією складовою є акції - всілякі пропозиції з очевидною вигодою, обмежені в часі або кількості. Наприклад, «до число/місяць/рік встигни купити телевізори Х зі знижкою 20% Залишилося всього 10 штук». Крім того, сайт повинен викликати довіру. Цьому можуть сприяти: сертифікати, згадка відомих брендів, з якими ви співпрацюєте, рекомендації клієнтів і т.п.

Не менш важлива складова - джерела цільового трафіку та аналітика. Необхідно визначити, чи є відвідувачі, які перейшли на сайт, вашими потенційними клієнтами. Так, нерідко компанії звертаються до нас з проханням збільшити продажі на сайтах, які показують досить непогану відвідуваність. У цьому випадку, крім структури сайту і його тематичної складової, ми відразу ж оцінюємо поведінкові чинники (як відвідувач поводиться на сайті) і аналізуємо джерела трафіку. Буває, що досить переналаштувати рекламні компанії, і продажі клієнта миттєво збільшуються.

Яка ваша головна порада починаючим підприємцям, які потребують створення сайту для свого бізнесу?

Визначте цілі. Підприємець, який створює сайт, повинен розуміти, для чого він йому потрібен. Це фундаментальне питання. Як тільки він зрозуміє, чи потрібен йому сайт, і навіщо він йому потрібен, все стане на свої місця.

Спасибі за цікаву бесіду Олексію Хохлову із компанії Skywell!

Розмовляла Тетяна Малиняк