Понеділок
01.07.2013
Про те, як створення Міністерства доходів і зборів позначиться на діяльності малого бізнесу в Україні, розповідає Голова Спілки захисту прав підприємців Євген Чернецький
 

Адміністративна реформа в Україні є ровесницею незалежності нашої держави. Реформування системи публічного управління належить до тих тем, обговорення яких може тривати вічно, оскільки необхідність пошуку оптимальних методів і механізмів управління залишатиметься актуальним питанням доти, доки саме суспільство здатне еволюціонувати, знаходити нові форми та методи взаємодії різних соціальних груп між собою, відкидати за межі сприйняття непотрібний і обтяжливий досвід і прагнути до осягнення нових невпізнаних вершин.

Бажання влади ввести нову практику ведення публічного управління в тій чи іншій сфері само по собі явище позитивне і потрібне. Проте зазвичай реформи в нашій країні зв'язуються не із стратегічним баченням її розвитку в довгостроковій перспективі, а з реакцією на політичні, економічні чи соціальні кризи. Відповідно і заходи, що реалізовуються, не викликають того ефекту, який потенційно здатний забезпечити стабільність у державі протягом значного проміжку часу. До подібних реформ, мені здається, можна віднести і сміливу реалізацію ідеї створення Міністерства доходів і зборів шляхом об'єднання податкової та митної служб України.

Насправді, досвід функціонування подібного єдиного адміністратора сплати податків, мита та соціальних платежів не є новим для світу. Так, наприклад, з 34 країн-членів ОЕСР, в 13 країнах діють установи, які одночасно здійснюють повноваження зі збору податків і соціальних платежів, і в 11 країнах - органи, які адмініструють податкові та митні платежі одночасно. Імплементація в українські реалії успішної світової практики, як на мене, є досить хорошим явищем.

І дійсно, така функціонуюча "об'єднана скарбниця" здатна, як мінімум, зменшити адміністративний апарат, оптимізувати і прискорити процеси прийняття управлінських рішень, спростити документообіг і можливості отримання та обміну інформацією. Наслідком цього може стати удосконалення системи адміністрування податкової системи України, якісне обслуговування платників із застосуванням новітніх технологій, зменшення ресурсних витрат підприємців на спілкування з митницею та податковою. Особливо заслуговує на увагу, я вважаю, ідея створення єдиної бази даних платників податків, якою будуть одночасно користуватися і митниця, і податкова. Подібний продукт може забезпечити оперативну роботу з попередження порушення митних правил, ухилення від сплати податків, недопущення ввезення на територію України контрабандної продукції та її подальшої реалізації, уніфікацію практики роботи митниці та податківців, що, у свою чергу, буде захищати підприємців від свавілля чиновників.

Однак, розуміючи у що може перетворитися будь-яке гарне починання в умовах української дійсності, необхідно звернути увагу, що така концентрація влади по суті в одних руках потенційно здатна зробити зовсім інший ефект на клімат ведення бізнесу в країні. Ні для кого не секрет, що сьогодні малий і середній бізнес в Україні страждає від порушень закону з боку владних структур різного рівня і профілю діяльності. Підприємці настільки зайняті в щоденних бігах на виживання, що практично не цікавляться своїми правами, не витрачають час і зусилля на їх захист в судах, завчасно знаючи, що вкладені ними в оборону власного бізнесу ресурси не витримають натиску адміністративної машини.

Ті, хто не мають захисників у високих кабінетах, змушені покірно платити часто незаконно нараховані штрафи або виконувати інші безпідставні вимоги чиновників. Об'єднане міністерство за таких умов може стати досить ефективним інструментом маніпуляцій з боку держави на малий бізнес. Наприклад, у підприємця, який буде протистояти незаконному арешту його товарів на кордоні, легко можуть виникнути проблеми з податковою, особливо коли практика сплати податків і зборів змінюється так часто, що не всі бухгалтери встигають це відстежувати і вчасно попереджати своїх клієнтів. І навпаки, великий бізнес, який має досить значні ресурси для лобіювання своїх інтересів у вищих ешелонах влади, зможе легко сприяти просуванню власних товарів і послуг на ринок за допомогою новоствореного "єдиного вікна".

Тому давати об'єктивну оцінку ефективності та прозорості діяльності нового міністерства, на мою думку, можна буде за результатами найближчих звітних періодів, порівнюючи суми, на які збільшилися обсяги податкових та митних надходжень, враховуючи обсяги сплачених штрафів від представників малого, середнього та великого бізнесу.


найчайтіше читане

Відкриття турагенції. Бізнес-план /23.11.2011

Зібрати речі і виїхати подалі від повсякденних проблем - мрія практично кожної людини. Багато хто прагне хоча б раз на рік її здійснити. Охочих заробити на цій людській пристрасті також знаходиться чимало. Ви опинилися серед них? Прекрасно! Для того, щоб ваш бізнес був прибутковим, важливо чітко для себе з’ясувати деякі нюанси цієї сфери.

Як відкрити АЗС. Бізнес-план /28.11.2011

Джоббінг чи власна автомобільна заправка?

Основи спілкування продавця з клієнтом /22.02.2010

Сучасний продавець має ламати шаблони і постійно дивувати покупця. Тільки тоді він зможе підвищити ефективність своєї діяльності і зав’язувати цікаві контакти

Франшиза - що це? /11.11.2009

Омонімія терміну франшиза зі сфери страхування та зі сфери підприємницької дільності іноді вносить деякі непорозуміння

Як відкрити суши-бар. Бізнес-план /18.11.2011

Наскільки прибутковим є бізнес ресторану японської кухні?