Франчайзинг в Україні в 2009 році

Вівторок
10.11.2009
Спробуємо проаналізувати, як вплинув 2009 рік на франчайзингові системи
 

Цей рік став досить важким для багатьох франчайзерів та їх партнерів-франчайзі. Економічна криза, почавшись у 2008 році, набрала обертів та завдала удару по багатьох підприємцях коливаннями курсу долару, зменшенням відвідуваності торговельно-розважальних центрів та магазинів, падінням попиту на продукцію та послуги, сумнівами підприємців у рентабельності ведення бізнесу за сучасних умов.

Минулого року різні джерела називали кількість близько 400 франчайзерів в Україні. Але при цьому враховувалися не лише ті компанії, що дійсно мали франчайзингові пункти, але й ті, що просто оголосили про бажання чи намір розвиватися по франчайзингу, причому багато з яких не пішли далі того, щоб просто створити підсторінку на свому сайті із назвою "Франчайзинг".

На сьогоднішній момент ми можемо констатувати той факт, що насправді в Україні активних франчайзерів нараховується трохи більше 200. Це дійсно ті компанії, що мають партнерів-франчайзі, і за цей рік відкрили принаймні одну, а найчастіше більше франчайзингових точок. Всі інші - або перечікують кризу, або просто стагнують і не докладають великих зусиль для стимулювання розвитку мережі.

Цього року також з’явилося досить багато нових франчайзерів, що доволі активно почали розвивати свої мережі. Найчастіше - це такі концепції, що не потребують великих інвестицій (Scorini Caffe Punto, Delice, Enjoy, Кукурузник тощо). Також про початок розвитку по франчайзингу оголосили деякі знані великі компанії (Інсайт, Sport Life). Активно розвивають зараз свої мережі деякі компанії, що минулого року почали працювати на ринку (Оранжевий Слон, Corn House, Експрес Манікюр тощо). Є й такі, що цього року закрили свої франчайзингові проекти (Ephoto, Linline, Дорожня Карта).

Мережа Форнетті налічує вже 600 точок на территорії України

Дуже активно цього року розвивається галузь стріт-фуду. Франчайзингові мережі компаній, що працюють у цій сфері, об’єднують зараз точки, кількість яких вже рахується сотнями ( Форнетті - 600, Чудо-Піч - майже 200, Рум’яночка - більше 100). Зважаючи на те, що постійно з’являються нові концепції - схожі й абсолютно інші - компанії змінюють асортимент, вдосконалюють виробництво, йдуть в невеликі міста.

Для сфери торгівлі цей рік виявився досить важким: багато товарів розвивають в Україні мережі закордонних брендів, тому коливання курсу долару досить помітно вплинуло на їх розвиток. Та й інвестиції для відкриття зазвичай у галузі торгівлі далеко не малі. Багато компаній закривали цього року нерентабельні магазини, є випадки, коли один і той же партнер-франчайзі закрив магазин в одному місті чи місці, а відкрив у іншому. Тому можна сказати, що надвеликої кількості відкриттів у сфері торгівлі цього року не було, деякі компанії вийшли на нуль (кількість відкритих магазинів дорівнює кількості закритих), деякі відкрили декілька франчайзингових магазинів, є й такі франчайзери, що розширяли мережу лише за допомогою відкриттів власних магазинів. Загалом компанії шукали можливості певних поступок для залучення франчайзі, розробляти антикризові формати та підбирали асортимент.

У галузі послуг населенню ситуація неоднозначна. Як і всюди, найбільшу підтримку отримали концепції з невеликою кількістю інвестицій. Дуже активно, наприклад розвиваються туристична галузь. Офіси багатьох компаній - активних франчайзерів - зараз присутні у всіх великих містах країни і зараз націлені і на невеликі. В той час як розширення мереж салонів краси та фітнес клубів було мінімальним. Досить активно у 2009 році розвивалися компанії, що надають освітні послуги для дітей та батьків: незважаючи на велику кількість інвестиції, відкривалися як власні школи, так і на франчайзингових умовах.

"Горящие путевки" зараз користуються великим попитом. На українському ринку серед компаній, що розвиваються по франчайзингу, такі послуги надають "Сеть Магазинов Горящих Путевок" і "Сеть Агентств Горящих Путевок"

Не відчув особливої підтримки цього року вендінг: адже більшість пропонованих послуг не є першочерговою потребою людини, так, наприклад, Майстер Спін не бачить зараз можливості розвитку, в той час як компанія Лонді налаштована досить оптимістично і вважає, що необхідний просто ретельніший підхід до відкриттів.

Галузь ресторанного харчування переживає також період стагнації. Загальною тенденцією цієї сфери є зменшення кількості відвідувачів цих закладів, відповідно скорочення прибутків власників. Виходом з цієї ситуації могло стати підвищення цін у ресторанах, але це знову призвело би до ще більшого скорочення кількості відвідувачів. Тому компанії вдавалися до зменшення штату працівників та скорочення порцій, щоб вийти хоча б на мінімальні прибутки. При цьому франчайзі зараз дуже часто не мають таких великих інвестицій, що необхідні для відкриття ресторанів, та й перспектива стагнації загалом не приваблює підприємців, тому нових партнерів у франчайзерів галузі ресторанного господарства цього року з’явилося дуже мало.

За складної економічної ситуації кожна окрема компанія виробляє прийнятну для себе стратегію поведінки: хтось йде на певні поступки партнерам і при цьому збільшує свою мережу, хтось вважає більш вигідним призупинити наразі розвиток і перечекати. Тому можна підсумувати, що дійсно 2009 рік виявився досить важким для розвитку, але при цьому став своєрідною перевіркою концепцій на витривалість та рентабельність.

Ситуацію коментує Лілія Сідельник - експерт з консалтингової компанії по франчайзингу PROFIT system (видавець порталу Franchising.ua): "У 2009 року через кризу звільнилося дуже багато найманих працівників, перед якими постало питання: що робити далі? І перевагою цієї економічної кризи є те, що люди почали активно шукати нові можливості заробітку та прийшли до розуміння власного бізнесу. При цьому все сприяє початку власної справи: звільнилися площі, маса дешевої б/у техніки та меблів. Підприємці стали активно аналізувати пропозиції, що є на ринку та звертатися до компаній-франчайзерів. Але люди зараз не мають багато грошей для власного бізнесу, і шукають пропозиції, для яких необхідні невеликі інвестиції (в районі $5.000-15.000). Саме тому цього року активно розвиваюся системи з хорошою репутацією, що потребують невеликих інвестицій, а дорогі франчайзингові концепції стагнують."


найчайтіше читане

Види франчайзингу /19.11.2009

Франчайзингові системи можна структурувати по багатьом критеріям. Представляємо найпоширенішу класифікацію

Франчайзинговий пакет /19.11.2009

Франчайзинговий пакет, що називають також франчайзинговою ліцензією, або франшизою, становить основу франчайзингової системи

Франшиза - що це? /11.11.2009

Омонімія терміну франшиза зі сфери страхування та зі сфери підприємницької дільності іноді вносить деякі непорозуміння

Основи спілкування продавця з клієнтом /22.02.2010

Сучасний продавець має ламати шаблони і постійно дивувати покупця. Тільки тоді він зможе підвищити ефективність своєї діяльності і зав’язувати цікаві контакти

Аромамаркетинг /03.02.2010

Як зробити так, щоб спогади клієнта про Ваш магазин були приємними, щоб йому хотілося повертатися туди знов і знов? У цьому допоможуть прийоми аромамаркетингу

популярне на форумі

Як знайти бізнес-ідею для себе

Текст ні про що! Якби ціллю автора було не налити води (потрібної кількості символів), то було б...

1 коментар
остання 06.12.2018
Как открыть кроличью ферму. Бизнес-план.

Имя кредитора: г-н Пол Уильям. Lender E-mail: paul_william_loanhouse@hotmail.com Мы предлагаем частные, коммерческие...

1 коментар
остання 02.04.2018
METRO: франчайзинг в Україні

Ребята! кто-то получил разъяснения или инфу по metro

5 коментар
остання 19.01.2017
METRO: франчайзинг в Україні

Хочу відкрити магазин! Підскажіть деталі по франшизі ramanyatsiuk@gmail.com Дякую

5 коментар
остання 08.12.2016
Алден-Вет кожного разу трохи інакша

Обратились в клинику 22 сентября. За день до этого мой кот вдруг стал каким-то слабым, припадал на...

27 коментар
остання 26.09.2016
Алден-Вет кожного разу трохи інакша

20.05.2016 ветеринар клиники Алден-вет Татьяна Федоровна Ковченко назначила моему коту уколы. После...

27 коментар
остання 25.05.2016
Алден-Вет кожного разу трохи інакша

Алден-Вет, клиника на Виноградаре у вас оставляет желать лучшего. Приехали по старой памяти в...

27 коментар
остання 04.02.2016
Кюртош калач покоряет Украину и СНГ

Помогу открыть вам ваш бизнес от Кюртош Калач. Официальное представительтво Kurtosh Kalach...

10 коментар
остання 28.01.2016