Огляд ринку дитячих товарів та послуг

Неділя
04.12.2011
Ідеї для бізнесу у сфері товарів та послуг, орієнтованих на дітей
 

Діти традиційно визнаються споживачами «три в одному». По-перше, вони мають свої власні кишенькові гроші і роблять за них свої найчастіше невеликі, але все ж покупки. По-друге, улюблені чада безпосередньо впливають на своїх батьків. З одного боку мами і тата задовольняють потреби і забаганки своєї дитини. З іншого - часто саме діти розповідають батькам про різноманітні новинки, виступають порадниками під час придбання тієї чи іншої продукції, наприклад, для сімейного використання. І, по-третє, рано чи пізно, діти виростають, і споживчі звички, сформовані в дитинстві, часто залишаються з людиною впродовж всього життя. Приміром, фаст-фуд або кафе, які були улюбленими в дитинстві, в більшості випадків виросла дитина буде відвідувати і надалі. Дитячі звички та уподобання в майбутньому найчастіше перетворюються на лояльність до певних брендів.

Заробіток на змінах
Утримання та виховання дитини вимагає значних сум грошей. Починаючи від новонародженого малюка, який росте не по днях, а по годинах, і разом з ним збільшуються його потреби. Взяти хоча б той же одяг для малюка - проходить пару тижнів, і він стає йому малий. Відповідно, знову і знову необхідно купувати новbq. І так у всьому, починаючи від харчування, одягу, предметів гігієни, закінчуючи розвиваючими іграшками, дитячими садками, школами, і всілякими забаганками. За деякими підрахунками, сума, яку батьки витрачають на те, щоб вивести дитину в життя, перевищує вартість дорогого автомобіля. На що йдуть всі ці гроші - на памперси, коляски, одяг, іграшки, книги, комп'ютери, MP-3 плеєри, освіту, лікування, всілякі розваги тощо. Власне, всі ці гроші де? На рахунку тих компаній, що надають товари та послуги, спрямовані на дітей.

Сталість попиту
Бізнесам, кінцевими споживачами яких є діти, притаманні кілька важливих тенденцій. По-перше, це - стабільність попиту: щорічно в Україні народжується близько 500 тис. дітей. Діти ростуть дуже швидко, тому багато речей доводиться купувати знову або замінювати в силу їх неактуальності. По-друге, вплив кризових явищ незначний: на дітях, як правило, не економлять. Батьки можуть відмовитися від багатьох покупок для себе, але все одно будуть вкладати гроші у свою дитину.

Одяг та харчування - у виграші
За оцінками експертів, річний оборот ринку дитячих товарів і послуг в Україні становить близько 25 млрд грн, і щорічно цей показник збільшується на 15-20%. Але при цьому основним попитом у батьків користуються товари першої необхідності. В умовах кризи і невисоких зарплат питання відпочинку та розваги дітей йдуть на другий план. 65% витрат на дітей в Україні, як і в більшості країн СНД, йдуть на харчування та одяг.

Щорічно в Україні народжується близько 500 тис. дітей

На чому заробити?
Золотою жилою серед бізнесів, орієнтованих на дітей, є торгівля одягом. Діти ростуть дуже швидко, також швидко свій одяг вони роблять непридатним для носіння. Тому попит на цей сегмент дитячих товарів стабільно високий. Якщо говорити про ринок дитячого одягу, то зараз на ньому працює понад 170 операторів - виробників та імпортерів. Експерти називають ринок дитячого одягу слаборозвиненим і лише відносно цивілізованим, стверджуючи що великих гравців в Україні досі немає.

Другий і дуже важливий і великий сегмент цієї сфери - це різноманітні іграшки та розваги. Це товари не першої необхідності, але тим не менше грошей на забави своїх чад батьки не жаліють. Обсяг українського ринку дитячих іграшок складає 400 млн доларів на рік. Велику частину ринку займає імпортна продукція. 80% іграшок ввозиться в Україну з-за кордону, в основному з Китаю. Однак за словами його учасників, на українському іграшковому ринку залишається достатньо невеликих ніш для оригінальної продукції, виробленої навіть невеликими підприємствами.

Батьки завжди готові інвестувати в освіту та розвиток своїх дітей. Тому все більше з'являється в нашій країні приватних дитячих садків, гімназій і ліцеїв, сімейних клубів, шкіл вивчення іноземних мов, танцювальних, центрів раннього розвитку дитини, всіляких гуртків за інтересами.

Діти - активні користувачі мережі Інтернет, ПК, а також різних технічних пристроїв - mp3-плеєрів, I-Pod тощо. Значну частину аудиторії магазинів комп'ютерної техніки становлять, як не дивно, діти та підлітки. Маленькі члени нашого суспільства є завсідниками різноманітних закладів громадського харчування. Що цікаво, з цієї сфери дітей чомусь найбільше тягнуть фаст-фуди. У цьому напрямку все ще не зайнята на нашому ринку ніша спеціалізованих дитячих кафе, розрахованих конкретно на відвідувачів-дітей з відповідним меню, атмосферою та обстановкою.

Знайти свою нішу
За великим рахунком у кожній із ніш дитячих товарів і послуг ще достатньо місця для спеціалізованих гравців, зокрема, магазинів іграшок або товарів для малюків. Хоча для підприємця, звичайно, вигідніше охоплювати всю дитячу аудиторію і пропонувати широкий асортимент товарів. Вирішити це завдання під силу великим мережам з магазинами великої площі і розвиненою логістичною системою.

Обсяг українського ринку дитячих іграшок складає 400 млн доларів на рік

Як і в будь-якому іншому напрямку бізнесу, великі шанси на успіх мають нестандартні ідеї, а також заповнення незайнятих ніш. «Так склалося, що на ринку СНД якісні, цікаві дизайнерські іграшки мало представлені, - розповідає Віталій Фінько, представник компанії Craftholic, що розвиває мережу магазинів незвичайних дизайнерських іграшок. - Нам хотілося привнести нотки стилю, моди, тому що те, що продається у звичайних магазинах, в основному це банально і не ново".

Бувають випадки, коли нові ніші формуються за рахунок змін у законодавстві. Так, наприклад, з початку 2011 року згідно з Правилами дорожнього руху стало необхідно в обов'язковому порядку дітей у віці до 12 років перевозити в автомобілі в спеціальних дитячих кріслах. «Цей ринок досить молодий, фактично ми були першою компанією, яка надала комплексну пропозицію цієї продукції», - коментує Світлана Кучер, директор з маркетингу компанії «Автопапа».

Готовність платити за якість
Ще кілька років тому велику частину ринку утримувала у своїх руках «стихійна торгівля». Зараз же критерії критерії вибору продукції для дітей змінюються. Якщо раніше батьки в першу чергу звертали увагу на зовнішній вигляд і вартість товару, то зараз на першому місці стоїть безпека виробів. Покупці віддають перевагу відомим ТМ, цікавляться, в якій країні вироблена продукція, і все частіше вимагають пред'явити сертифікат якості. Турбота про здоров'я дітей і готовність платити за якісний товар відкриває перспективи для розвитку спеціалізованих магазинів дитячих товарів середнього сегмента.

Бізнес в мережі
Гравці ринку дитячих товарів і послуг розмістилися сьогодні і в Інтернеті. Зараз у мережі працюють не менше десятка магазинів, що пропонують ціни на 5-15% нижче, ніж в традиційній роздробі. Власні інтернет-магазини почали відкривати багато мереж магазинів іграшок («Будинок іграшок», «Антошка» тощо) Інтернет відкриває величезні перспективи і для підприємців-початківців. Такий спосіб ведення бізнесу скасовує необхідність в торговельній площі, продавцях-консультантах тощо. Тим більше, що лояльність людей до покупок в мережі з кожним днем ​​зростає.

Мама-бізнесмен
Багато бізнесів, пов'язаних з дітьми, привертають жінок-підприємців. Що й не дивно - як дійсні і майбутні мами, вони найчастіше добре розуміють потреби, бажання, переваги маленьких членів суспільства. Крім того, бізнес приносить і задоволення - особливо що стосується сфер, де безпосередньо можна спілкуватися зі своїми клієнтами-дітьми. Це, наприклад, освітні заклади, різноманітні гуртки і школи. «Часто жінка задає собі питання як поєднати роботу і сім'ю, - розповідає Інна Азарова, мастер-франчайзі міжнародної мережі шкіл англійської мови для дітей та дорослих Mortimer English Club. - Концепція клубу англійської мови для дітей та дорослих Mortimer, наприклад, дає жінці можливість вибору: чи відкрити великий навчальний центр або займатися в невеликому приміщенні, викладати самій або керувати навченими вчителями, працювати повний день або за гнучким графіком, представляти повний спектр програм або працювати тільки з якимось одним віком. А це означає, що жінка може сама керувати своїм часом, розставити свої життєві пріоритети і в той же час отримувати гідний заробіток як власниця бізнесу».

Привернути увагу дитини
Є така думка, що для того, щоб успішно працювати на ринку дитячих товарів, потрібно догодити батькам. Це не зовсім вірно. Що стосується маркетингових комунікацій, то тут правило таке: чим молодша дитина, що є споживачем бренду, тим більше націленість реклами на дорослого. Коли діти стають старші, рекламне посилання потрібно направляти вже саме до них. Малюкам властиві пізнання світу, цікавість, наслідування дорослим, вони з легкістю сприймають тонни інформації і швидше, ніж дорослі, розбираються у всьому новому, освоюють всі новинки. Головне - привернути увагу, зацікавити дитину. А випросити у батьків те, що йому дуже хочеться, повірте, діти вміють прекрасно.

Стаття "Наші дорогі діти" опублікована в журналі "Ідеї Бізнесу ФРАНЧАЙЗИНГ" 2/2011