06.04.2013

Рапорт про ринок франчайзингу в Польщі

Польський ринок франчайзингу вже другий рік поспіль показує стабільне зростання. Очікується, що до кінця 2013 на ньому працюватиме близько 930 компаній

Згідно з Рапортом про ринок франчайзингу в Польщі, котрий підготувала компанія PROFIT system, 2012 рік виявився багатим на зміни. Кількість партнерських магазинів, які займаються реалізацією продуктів харчування, зросла на 1,8 тис. точок. А більше половини новостворених франчайзингових систем належить до сфери громадського харчування. З іншого боку, банки припинили рекрутацію, а сфера нерухомості стагнує. Польський ринок, однак, пручається кризі та вже другий рік поспіль стабільно зростає. Наприкінці 2013 поляки зможуть обрати собі франчайзерів з-поміж 930 бізнес-концепцій.

PROFIT system Фото PROFIT system

В 2012 році на польському ринку з’явилося 59 нових франчайзерів.

У 2012 році особливо активно розвивалася харчова промисловість. Згідно з результатами дослідження, проведеного компанією PROFIT system, наприкінці минулого року в Польщі працювало 24,5 тис. франчайзингових магазинів, що спеціалізуються на продуктах харчування та промислових товарах. А це - на 1,8 тис. точок більше, ніж у 2011. Цікаво те, що вже другий рік поспіль лідером цього сегменту залишається мережа "abc”, яка виросла ще на 713 точок і налічує тепер 5,3 тис. магазинів.

Злети і падіння

В кінці 2012 року на умовах франчайзингу функціонувала 51,2 тис. точок. Експерти компанії PROFIT system прогнозують, що до кінця 2013 року буде створено ще 3 тисячі франчайзингових одиниць, а їхня загальна кількість перевищить 54 тисячі. Однак не всі галузі можуть похвалитися таким зростанням кількості центрів. Так, істотно скоротилися показники ринку банківського франчайзингу. У 2012 році за договором франчайзингу працювали 2949 банківських відділень, що на 433 точки менше, ніж торік. Так, багато змін відбулося за рахунок бізнесу Monetii, який більше не належить банку DnB NORD, а тому не був включений у цьогорічний рейтинг. Натомість дев'ять з п'ятнадцяти банків, які розвивають партнерські системи, заявили про зростання кількості точок. Серед інших закінчили рік "в плюсі": Alior Банк (+120), Інвестиційний Банк (+46), Meritum Bank (+42), Pekao SA (+19), eurobank (+19), Bank Zachodni WBK (+13) та Getin Noble Bank (+11).

Непростим видався рік і для ринку одягу та взуття. З нього зникло 20 франчайзингових систем та закрилося 320 партнерських магазинів. Це - найбільший спад 2012 року. Та, незважаючи на це, галузь і досі представлена найбільшою кількістю франчайзингових систем: наприкінці 2012 їх було 142.

В 2012 році в Польщі працювали 864 франчайзингові системи, що на 59 більше, ніж в минулому. Більшість нових франшиз (29) орієнтовані на сферу громадського харчування. На думку експертів компанії PROFIT system, така динаміка зростання прослідковуватиметься й у наступному році, і на кінець 2013 року у Польщі працюватиме вже 930 франчайзерів. "На ринку ще є місце для нових партнерських концепцій, але їх дебют буде набагато складнішим, ніж кілька років тому. Тепер франчайзі більш ясно усвідомлюють свій вибір та ретельніше підходять до нової угоди. У 2012 році дебютувало 100 нових франчайзингових систем, однак 41 закінчила свою діяльність, а 28 пропрацювали менше року. Ця тенденція свідчить про зрілість польського ринку франчайзингу", - стверджує Міхал Вішнєвські, директор компанії PROFIT system.

Експерти PROFIT system прогнозують, що до кінця 2013 року буде відкрито ще 3 тис. франчайзингових точок, а їхня загальна кількість перевищить 54 тис.

рапорт

Франчайзі мають голос

Зміни, які відбулися на ринку франчайзингу в 2012 році, зміцнили позиції франчайзі. "Сильна конкуренція та зростаюче число франчайзингових систем означає, що франчайзер повинен боротися за свого майбутнього партнера, - стверджує Аркадіуш Слодковські, член правління Польської Організації Франчайзерів. - Все важче знайти партнерів, тому компанії витрачають значні кошти для їх залучення. Франчайзери організовують зустрічі для кандидатів, інвестують в рекламу і участь у франчайзингових виставках. Вони адаптовують свої пропозиції під можливості франчайзі, тому що знають: їх партнери шукають та порівнюють, щоб в кінцевому результаті вибрати для себе найбільш привабливу пропозицію".

Згідно з Рапортом ринку франчайзингу 2013, середня інвестиція у франшизу в 2012 році становила 162,7 тис. злотих (zł). Найширший вибір перевірених бізнес-ідей розташовувався в ціновому діапазоні від 21 до 50 тис. злотих. Такою інвестиційною квотою оперували понад 23% франчайзерів. Одним з найпоширеніших методів скорочення витрат для майбутніх партнерів стало відкриття франчайзингових точок у невеликих містах. Такою політикою користувався, наприклад, франчайзер BZ WBK, який власні точки відкривав у великих містах, а партнерам відводив населені пункти з кількістю від 10 тис. чоловік. Тим не менше, компанії продовжують розвивати партнерські мережі у великих містах, беручи на себе, як Telepizza, пошук відповідної локації та ведення переговорів за вигідні ціни оренди.

В містах з кількістю населення до 50 тис. чоловік виділилася також "Група Мушкетерів", яка відкриває споживчі супермаркети Intermarché (+12 в 2012 році) та Bricomarché в галузі "сад + город" (+7). Хорошим результатом можуть похвалитися й інші бренди - DDD Dobre Dla Domu i Abra, які відкрили 8 нових філій. Загальний обсяг ринку продукції для дому та городу виріс у 2012 році на 163 нових франчайзингових одиниць (тепер у країні їх працює 2,245 тис.).

Перевірений спосіб для бізнесу

Польський ринок франчайзингу вже більше 10 років послідовно зростає. У минулому році значно прискорився розвиток концепцій в галузі обслуговування, що зробило Польщу ближчою до західних ринків, де теж спостерігалася така тенденція. Згідно з Рапортом, кількість сервісних компаній виросла на 15%. Це означає, що добавилося 56 нових систем, і зараз їхня загальна кількість становить 424.

Доповідь компанії PROFIT system підтверджує, що франчайзинг розглядається польськими підприємцями в якості безпечної бізнес-ідеї. Це доводиться наявністю великої кількості мультифранчайзі - людей, які управляють більше, ніж однією франчайзинговою точкою. В минулому році одному партнерові належало, в середньому, 1,15 точки.

Підготував: Міхал Вішнєвські і консультанти-аналітики компанії PROFIT system

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0
Рапорт про ринок франчайзингу в Польщі

Ще немає жодного коментаря до статті. Нехай Ваш буде першим.

Форум 291 теми, 1167 коментарів, 278 учасників

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank