19.11.2009

Види франчайзингу

Франчайзингові системи можна структурувати по багатьом критеріям. Представляємо найпоширенішу класифікацію

Найпоширеніша класифікація:

  • відповідно продукту, що реалізовується через франчайзингову систему (виду діяльності);
  • відповідно до ноу-хау, що передається;
  • відповідно того, як система організована.
  1. Відповідно виду діяльності франчайзинг буває:
  2. Відповідно ноу-хау франчайзера:
  3. Відповідно організації системи:



Торговельний франчайзинг

При торговельному франчайзингу франчайзі має право реалізовувати товар франчайзера і використовувати його методику продажів. Це супроводжується тим, що франчайзі позначає свій магазин брендом франчайзера і найчастіше користується підтримкою у оформленні торговельної точки, виборі асортименту, навчанні персоналу, обслуговуванні клієнта, мерчандайзингу та маркетингу.

Фото пункту системи Top Secret

Стандартизація діяльності торговельного пункту значно простіша, порівнюючи з сервісним, де потрібно відпрацювати широкий набір операцій з надання послуг.

Розвиток торговельного франчайзингу наступив раніше за сервісний. Пояснюється це тим, що торговельний франчайзинг є легшим до опрацювання. Стандартизація діяльності торговельного пункту значно простіша, порівнюючи з сервісним, де потрібно відпрацювати широкий набір операцій з надання послуг (про стандартизацію франчайзингової мережі можна детальніше прочитати в статті "І важкий клієнт завжди правий").

В Україні, особливо під кінець 90х років, високі торговельні надбавки часто забезпечували швидке повернення інвестицій в торговельний заклад. Проте на дозрілих ринках торгівля розвивається до тих пір, поки росте вартість торгової марки, добре підібраного асортименту і ноу-хау самих продажів.

Дивись у каталозі фрашиз на пропозиції торговельного франчайзингу



Сервісний франчайзинг

При сервісному франчайзингу, франчайзер передає франчайзі своє ноу-хау у вигляді рецептів та процедур для надання певного виду послуг. Франчайзі оформлює свій пункт товарним знаком франчайзера, користується його підтримкою в оформленні пункту, навчанні персоналу та методології обслуговування клієнта. Також сервісний франчайзинг передбачає доступ франчайзі до певної інформації, баз даних, спеціального програмного забезпечення.

Фото пункту системи Ун Моменто

Сервісний франчайзинг важче організувати, ніж торговельний, оскільки стандартизація діяльності таких пунктів продажу вимагає опрацювання детальних процедур з надання послуги

Варто теж додати, що розвиток сервісного франчайзингу дуже залежить від змін суспільних настроїв та вподобань, від моди на певний тип послуги. Для того, щоб з’являлись нові ресторанні франчайзингові системи, має бути виразна тенденція, наприклад, що люди більше починають харчуватися поза межами дому, чи пішла мода на суші.

Українські споживачі рідше користуються послугами порівняно з представниками західних країн: менше затребувані послуги пралень та рідше відвідуються салони краси. Попит на такі послуги, як, наприклад, перукарня для домашніх улюбленців чи догляд за газонами, взагалі є мінімальним. Тому різниця в розвитку сервісного франчайзингу між Україною та країнами заходу зумовлюється різницею в потребах та можливостях нашого та західного клієнта. Однак вже і в Україні щороку спостерігається динамічний розвиток числа систем, що працюють на принципах сервісного франчайзингу.

Дивись у каталозі фрашиз на пропозиції сервісного франчайзингу



Виробничий франчайзинг

При виробничому франчайзингу передається ноу-хау у вигляді технології виробництва продукції та технічного досвіду франчайзера. Франчайзі у своєму виробничому закладі може виготовляти вироби такої ж якості та параметрів, що і франчайзер. Договір дозволяє франчайзі позначати виготовлені вироби торговельним знаком, що належить франчайзеру, а також реалізовувати цю продукцію.

Російська компанія "Мастерфайбр" займається виробництвом покриття з резинової крошки та продає свою франшизу в регіони Росії та країни СНД

Деякі автори подають приклади виробничого франчайзингу, які фактично є ліцензією на виробництво. Щоб таку ліцензію можна було назвати франшизою, необхідно щоб ноу-хау, що передається франчайзером, стосувалося не лише технології виробництва, але також технології збуту, маркетингу тощо. Фактично в Україні одиниці компаній, діяльність яких можна було би віднести до виробничого франчайзингу, той самий завод Coca-Cola в Україні працює на підставі ліцензії на виробництво.



Змішаний франчайзинг

Змішаний франчайзинг базується на комбінації основних видів франчайзингу: торговельному, сервісному та виробничому.


Найчастіше використовується змішана форма франчайзингу, за якої франчайзер є виробником а франчайзі займається реалізацією його товару через свою франчайзингову точку та одночасно надає послуги, пов'язані з використанням цієї продукції.

Мережа центрів дієтології при змішаному франчайзингу буде надавати послуги лікаря-дієтолога, та продавати товари, що сприяють схудненню

Для прикладу: фірма - виробник косметичних засобів - організовує мережу косметичних кабінетів, що одночасно є пунктами продажу його товарів. Отже франчайзі буде займатися паралельно безпосередньо торгівлею та наданням послуг в косметичному кабінеті.



Франчайзинг дистрибуції продукту

При франчайзингу дистрибуції продукту франчайзі має право на продаж асортименту товарів чи надання переліку послуг під торговельною маркою франчайзера.

Сьогодні в Україні більшу частину представлених франшиз можна віднести саме до франчайзингу дистрибуції продукту

Часто на перших етапах розвитку системи франчайзер робить ставку на інтенсивний кількісний розвиток франчайзингової мережі, тобто збільшення території збуту свого продукту. Такий різновид називається франчайзингом дистрибуції продукту. На наступному етапі розвитку своєї франчайзингової системи франчайзер вже робить ставку на якісному вдосконаленні системи і опрацьовує додаткові елементи ноу-хау.

Саме тоді, коли франчайзинговий пакет містить всі елементи, необхідні для початку бізнесу новим партнером, цю систему можна назвати франчайзингом бізнес-формату.



Франчайзинг бізнес-формату

Франчайзі отримує не лише право на реалізацію товару/послуги та методологію продажу чи надання послуги (як це передбачає франчайзинг дистрибуції продукту), але й концепцію ведення цілого бізнесу (від оформлення пункту, уніформи персоналу, способів надання послуг, обслуговування клієнта, навчання персоналу до рекомендацій з просування та маркетингу.

При франчайзингу бізнес-формату франчайзер передає ноу-хау у вигляді повної концепції ведення господарської діяльності



Прямий франчайзинг

Прямий франчайзинг є найпростішим і найпоширенішим способом розвитку мережі. Договір укладається безпосередньо між франчайзером та франчайзі на відкриття однієї франчайзингової точки.

Франчайзер самостійно надає франчайзі послуги, вказані в договорі, а також самостійно здійснює контроль та підтримку франчайзі (надання консультацій, навчання працівників, маркетингову та рекламну підтримку).

Франчайзер самостійно надає франчайзі послуги вказані в договорі, а також самостійно здійснює контроль та підтримку франчайзі

Якщо ж франчайзер створює мережу на значній відстані (наприклад за кордоном), в такому випадку не уникнути труднощів у безпосередній підтримці та контролі за діяльністю франчайзі. Тому франчайзер повинен переказати частину своїх функцій посередникові, наприклад користуючись моделлю багаторазового франчайзингу, розвитку території або мастер-франчайзингу.



Розвиток території

В рамках цього виду франчайзингу розробник території (area developer) отримує право на відкриття франчайзингових точок в межах визначеної території із залученням суб-франчайзі. Відповідно до умови розробник території зазвичай зобов’язується створити певну кількість франчайзингових точок за певний період часу на визначеній території.

Розробник території зазвичай зобов’язується створити певну кількість франчайзингових точок за певний період часу на визначеній території (приклад - мережа SUBWAY)

На підставі договору розробник території зазвичай не має права на використання товарного знаку і ноу-хау франчайзера. Його він отримує лише після підписання кожного окремого франчайзингового договору з окремим суб-франчайзі, якого він сам повинен знайти, а пізніше виконувати умови договору.

Така модель розвитку найчастіше використовується франчайзерами, які хочуть зберегти певний контроль, що характерний для прямого франчайзингу, але й одночасно хочуть уникнути необхідності підбору та навчання великої кількості франчайзі.



Мастер-франчайзинг

Від франчайзингу розвитку території мастер-франчайзинг відрізняється тим, що мастер-франчайзі отримує велику кількість (часом всі) прав та обов'язків франчайзера. На підставі договору мастер-франчайзі має право самостійно продавати франшизи (субфраншизи) на визначеній території. Зазвичай договори мастер-франчайзингу укладаються на цілу країну, або навіть на кілька країн.

Фото пункту системи Helen Doron

Концепція Helen Doron (вивчення англійської мови для дітей) походить з Ізраілю, але в Україні працює мастер-франчайзі, що займається розвитком бізнесу в рамках країни

Основною метою мастер-франчайзингу є експансія франчайзера в інші держави, де умови ведення господарської діяльності дуже відрізняються від країни походження франшизи, і таким чином зростання вартості марки компанії.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank