Середа
14.05.2014
Олексій Шкабура, засновник «Фабрики бакалейних продуктів», що представлена такими торговими марками як "Жменька", "Сладов", Salute di Mare, «Морячка»,в ексклюзивному інтерв’ю про власний бізнес та український ринок бакалейних продуктів.
 

- Олексій, чому почавши свою кар'єру на ринку цінних паперів, Ви змінили напрямок діяльності, як прийшли в бакалейний бізнес?

  - На товарний ринок я потрапив випадково. Після кризи 1998 довелося шукати нове застосування власних сил, і ми з братом зайнялися торгівлею зерном. Починали з нуля, без грошей. Паралельно почали співпрацю з одним із заводів, виробником круп, куди постачали сировину. 1999 рік - розпал бартерних операцій: замість грошей ми отримували крупи, за переробку платили зерном. Потім крупи відправляли на експорт і продавали фасувальникам, які тільки з'являлися на ринку. Пізніше спробували торгувати фасованим крупами, так як з економічної точки зору це здалася нам цікавим.

 - Як Вам вдалося на початковому етапі налагодити співпрацю з іноземними компаніями?

 - В основному на спеціалізованих виставках у 2002-2004 роках, будучи в ролі експонентів, і відвідувачів. Ми їздили до Польщі, Росії, Німеччини, Франції, і знайомлячись з людьми, переймали їх досвід. Якось виходило знаходити хороші ділові та дружні контакти. Паралельно ходили по магазинах і вивчали, шукали нові продукти для нашого асортименту. У 2005 - му році у нас вже було 4 фасувальних автомати, а у наших колег з Литви - 8. З'їздивши до них, і порівнявши показники виробництва Литви (3 млн чол.) і України (45 млн чол.), я зрозумів, що нам є куди рости! Так, звичайно, рівень конкуренції незрівнянний, на їх ринку вже відбувся розподіл, а нам ще належало відстоювати своє місце під сонцем.

 - Займаючись органічними продуктами, Ви ризикували. Що допомогло Вам не тільки вийти в плюс, а стати лідером в Україні?

 - По своїй натурі я людина, яка захоплюється тим, чим займається, і мене важко зупинити. У 2006 році на одній з сільськогосподарських виставок ми побачили стенд, нічим не примітний на перший погляд, але щось підказало, що треба ознайомитися. Це були люди, які представляли органічний рух і займалися розвитком органічного землеробства. Я загорівся, зрозумів, що це - моя тема, з'явився шанс знову першим вийти на ринок в сегменті органіки. Тоді я вже знав, що продавати набагато складніше, ніж виробляти. Але ми пішли на ризик і зробили лінійку органічних круп. Найбільша проблема була пояснити споживачу що це. Сьогодні, напевно, тільки ледачий не знає, що таке органіка! Поступово це перетворилося з хобі у бізнес! Якщо тоді у нас були труднощі зі збутом, то сьогодні складнощі з сировиною.

 - Які нововведення намічаються у Вашому сегменті?

 - Придумати щось нове в бакалії дуже складно, а що до запозичених ідей від інших відомих світових компаній то, наприклад, те, що може купити англієць, американець чи азіат, не завжди по кишені або за смаком українцю. Наприклад, в Європі сьогодні користуються попитом пластівці з різними смаковими добавками, а українці це не сприймають. Як з'ясувалося, український покупець досить консервативний, аж навіть до розміру упаковки. Припустимо, в Росії прижилася упаковка 800 г, в Європі від 500 до 1000 г, а українцям подобається виключно кілограм. На 2014 рік заплановано введення декількох нових серій продуктів, в основному, в органіці. Також ми будемо працювати над поліпшенням якості упакованих продуктів у відповідності з європейськими стандартами, які впроваджені на наших підприємствах в 2013 році.

- Як Ви оцінюєте ситуацію з франшизою на бакалейному ринку?

 - У нас були ідеї щодо роботи по франшизі. Але наш бізнес не підходить для франчайзингу через велику кількость бізнес процесів, контроль якості сировини та готової продукції. У регіонах є багато локальних виробників, крупи як соціальний продукт виробляють багато, і ціни можуть бути дуже низькими, а якість сумнівною. Ми занадто багато вклали в марку і процеси, щоб хтось у бігах за зайвою копійкою, нашкодив якості, поставив під удар репутацію бренду. Я не знаю жодної бакалійної компанії в світі, подібної до нашої, яка б використовувала франчайзингову модель бізнесу.

 

Фрагмент інтерв'ю, опублікованого в журналі "Ідеї Бізнесу ФРАНЧАЙЗИНГ" 12/2014