03.02.2010

Аромамаркетинг

Як зробити так, щоб спогади клієнта про Ваш магазин були приємними, щоб йому хотілося повертатися туди знов і знов? У цьому допоможуть прийоми аромамаркетингу

Аромамаркетинг - це таке явище, коли клієнта у буквальному значенні водять за ніс. Це коли у магазині використовуються різноманітні запахи для того, щоб стимулювати зростання продажів та підвищити його успішність.

Необхідно враховувати найменші деталі під час розробки образу, що складатиметься в уяві покупця, коли він згадуватиме компанію. Це - музика, що супроводжує клієнта в магазині, добре продуманий дизайн інтер’єру, гарно підібрані кольори тощо. Сучасні компанії намагаються зробити все так, щоб викликати в покупця приємні асоціації. Одним із дієвих методів є використання запахів.

Вперше як елемент маркетингу запах почав використовуватися в середині 90-х в Австралії. В Україну він прийшов вже на початку XXI століття. Дослідження, проведені в Дрезденському університеті підтвердили значний вплив на зростання: часу, проведеного в магазині (16%), тенденції купувати (15%), продажів (6%). Економічний зиск від цього можна легко розрахувати на основі результатів дослідження, однак, ставлення споживачів може часом бути непередбачуваним. Приємний аромат дійсно впливає на збільшення прибутку, але це не відбувається одразу, тому миттєвої значної грошової віддачі чекати не варто.

Запах грошей

Треба пам’ятати, що аромат - не наркотик, який загіпнотизує покупця і змусить його бездумно кинути товар до кошика. Аромамаркетинг використовується перш за все для того, щоб викликати в клієнта гарні емоції та асоціації, створити атмосферу добробуту і комфорту. Результатом буде те, що покупець на свідомому чи підсвідомому рівні пам’ятатиме, де зустрів цей запах, і йому хотітиметься повернутися знов до магазину. Крім того, аромамаркетинг застосовується не лише в магазинах - у сервісних центрах теж все частіше визнають переваги цієї форми впливу на клієнтів. Наприклад, клініки, що хочуть позбавитися характерного запаху ліків, розпилюють в повітрі аромати м’яти чи фруктів. Запах зелених яблук пов'язаний зі здоровими зубами, м'ята - це символ свіжості. Однак, тут слід пам'ятати, що пацієнт, який почув запах яблука, можете відчувати дискомфорт, якщо не знайде джерело запаху. Тому можна використовувати маленькі хитрощі: поставити в кімнаті кошик для сміття, і людина буде впевнена, що це він випромінює аромат.

Існують спеціальні пристрої, що встановлюються в магазині на стелі у певному відділі або просто на вході до магазину. Запах буде приємним акцентом на старті та фініші покупки.

Дуже часто певні аромати використовують для того, щоб посилити чи навпаки прибрати певні запахи в приміщенні. Так, наприклад, у кав’ярні можна підсилити аромат свіжозвареної кави чи шоколаду.

Лимон в офісі

В японських компаніях широко використовують принципи впливу запахів на поведінку людини. Зранку в офісах випромінюються запахи цитрусових, вдень аромати жасміну, наприкінці дня хвойні. Така стратегія дозволяє людям відчувати себе бадьоро вранці, протягом дня їх робота характеризується високим ступенем концентрації, ввечері вони відчувають меншу втому.

Використовуючи прийоми аромамаркетингу, компанії повинні ретельно підбирати запахи до своєї цільової групи. Аромат визначається з огляду на декілька факторів, таких як вік та стать клієнта, характер діяльності компанії. Деякі фірми ароматизують навіть свої візитки та фірмові бланки.

Так, наприклад, у магазині, де продаються газонокосилки, найдоречніше буде використати запах свіжоскошеної молодої трави. В уяві покупця одразу виникатимуть образи того, як працює цей пристрій, він відчує аромат тієї роботи. Таким чином, запах буде певним стимулом покупки. Прийнявши рішення купити газонокосилку і взявши до рук візитку з номером телефону магазину, покупець знову відчує аромат трави. Це буде остаточним "за" придбання продукту.

Аромат може перешкоджати

Обов’язково необхідно звертати увагу на те, що інтенсивність запаху повинна бути адаптована до кімнати і не може бути надто високою. Треба уникати ситуації перенасиченя повітря ароматом. В сучасних пристроях, що випромінюють запахи, є можливість контролювати рівень концентрації та встановлювати необхідні параметри.

Занадто висока інтенсивність запаху може призвести до негативних асоціацій. Якщо аромат під час відвідування певного магазину та покупки якоїсь речі був занадто сильним, клієнт постійно згадуватиме його по-перше, беручи до рук покупку, по-друге, відвідуючи цю ж саму крамницю знов. По-третє, цей запах навіть у меншій концентрації постійно викликатиме в нього негативні спогади та відчуття.

Для прикладу, якщо під час візиту до стоматолога в кабінеті був сильний запах цитрусових, може бути так, що надалі ви будете постійно згадувати лікаря, коли почуєте цей аромат.

Аромамаркетинг в Україні все ще вважається новою тенденцією серед інших методів маркетингу. Віру в ефективність впливу запаху на рішення клієнта підтверджують дослідження вчених. А от використовувати це на своєму підприємстві чи ні - це вже рішення власника.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank