30.11.2009

Франчайзинг, агенція чи самостійно

Агенція, франчайзинг чи, можливо, вести бізнес самостійно? Кожен з цих виборів має свої переваги

Рішення про ведення діяльності самостійно вимагає від нас достатньо відваги та рішучості, бо ми будемо діяти самостійно, і нам потрібні будуть власні (часто великі) суми грошей на розкрутку компанії. Такий варіант може підійти особам, які не люблять підкорятися чиїмсь правилам і мають свою ідею для бізнесу та знайшли ринкову нішу. Додатково буде потрібний досвід в галузі, в якій ми хотітимемо діяти і налагоджені бізнес-контакти.

Для осіб, що не впевнені, чи зможуть самостійно вести діяльність, хорошим рішенням може бути вибір бізнесу у рамках агенційної чи франчайзингової мережі. На агентство наважуються в цілому особи, що мають менше грошей для інвестування і не люблять дуже великого ризику. В агенційній системі, на відміну від франчайзингу, ми працюємо від імені центрального управління. Ми отримуємо прибутки від продажів, що іноді гарантує нам дохід навіть в ситуації, коли для центрального управління наша агенція не прибуткова. Однак за таку безпеку треба платити . Агент одержує зарплатню, що ґрунтується тільки на комісійних і має мінімальну свободу дій. Агент працює всього лише на користь власника мережі. Від його імені і за його рахунок працює точка. Наступною ознакою агенційної діяльності є те, що власником точки завжди є власник мережі. Він готує та запускає точку, а агент лише нею керує. Агент не має також впливу ані на ціни в точці, ані на маржі. Агент не платить за ліцензію, бо не купує її. Крім того він зобов'язаний внести заставу за доручене майна і для покупки фіскальної каси або комп'ютера.

Інвестиція в франчайзингову систему завжди більша від агенційного бізнесу. В обмін на те, що в цьому випадку бізнесова система повніша, франчайзі діє за власний рахунок, має більшу свободу дій і більше прибутків потрапляє до його кишені. Він може самостійно впливати на асортимент і сам приймає рішення щодо цін на товари або послуги. Крім того більше ризикує, бо загалом є ймовірність збитків. Запуск точки і покупка товару – це його інвестиція. Франчайзі є власником майна, що знаходиться в точці. Щомісяця він відраховує франчайзингові оплати за користування ноу-хау і за поточну допомогу франчайзера. На початку діяльності він сплачує паушальний внесок.

Вибираючи спосіб бізнесової діяльності інвестори часто забувають про декілька нюансів. Великою помилкою є невизначення ризику і очікуваного терміну повернення коштів. Треба враховувати ймовірність запізнілого прибутку та інфляцію.

Інвестор має також усвідомлювати психологічні ілюзії, які можуть розмити йому реальну картину щодо інвестицій і прибутків. Вибір франчайзингової марки не відрізняється від вибору марки автомобіля в салоні. Ми будемо змагатися із страхом, який буде нас відражати від інвестування або ейфорією, яка затьмарить можливу небезпеку. Наступною пасткою може бути бажання швидкого прибутку, а також слідування за натовпом.

Коли підприємець приймає рішення діяти у рамках франчайзингової системи, він також може потрапити у пастки, що стосуються найперше неправильного вибору мережі та неспроможність вести діяльність у певній сфері. Найчастішими бар'єрами на шляху хорошого вибору з боку франчайзі є: недостаток знань про мережу, а також загалом економічних знань, очікування швидких прибутків, нестача капіталу і так звані "рожеві окуляри", які ускладнюють критичну оцінку системи.

У деяків франчайзерів спостерігається такий недолік як недоопрацьованість інформаційних пакетів про систему. Відлякують також угоди, в яких подані завеликі списки можливих порушень та покарань Дуже часто обіцяють швидкі прибутки, а кажуть солоно платити за вступу до мережі. Наступне - навмисне перешкоджання розмовам з колишніми і нинішніми франчайзі. Про збитковість деяких марок свідчить також мале число представництв незважаючи на довге функціонування на ринку, а також відсутність власних точок. Погану картину мережі створюють також негативні думки в медіа, інформація від осіб, які купили франшизу, що стосується, наприклад, відсутність постійної підтримки чи ноу-хау.

Як же вибрати найкращого і найпідходящого нам франчайзера? Перш за все потрібно проаналізувати рекламні інформаційні матеріали про мережу, відвідати декілька точок, перевірити уніфікованість обслуговування, оцінити естетику візуалізації точки. Варто також поговорити з клієнтами компанії про їх відчуття, задоволеність роботою точки. Потрібно також порівняти пропозицію франчайзера з його ринковою конкуренцією. Важливою є персональна зустріч і розмова з франчайзером. Необхідно провести аналіз отриманих документів під юридичним кутом і виникаючих з неї наслідків, наприклад, фінансових (пов'язаних з порушеннями). Майбутній франчайзі повинен зустрітися з колишніми і нинішніми франчайзі мережі, до якої хоче приєднатися. Варто також перевірити, що про цю мережу писала преса, які були її оцінки в інших медіа.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0
Франчайзинг, агенція чи самостійно

Ще немає жодного коментаря до статті. Нехай Ваш буде першим.

Форум 290 теми, 1165 коментарів, 274 учасникі

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank