30.11.2009

Франчайзинг, агенція чи самостійно

Агенція, франчайзинг чи, можливо, вести бізнес самостійно? Кожен з цих виборів має свої переваги

Рішення про ведення діяльності самостійно вимагає від нас достатньо відваги та рішучості, бо ми будемо діяти самостійно, і нам потрібні будуть власні (часто великі) суми грошей на розкрутку компанії. Такий варіант може підійти особам, які не люблять підкорятися чиїмсь правилам і мають свою ідею для бізнесу та знайшли ринкову нішу. Додатково буде потрібний досвід в галузі, в якій ми хотітимемо діяти і налагоджені бізнес-контакти.

Для осіб, що не впевнені, чи зможуть самостійно вести діяльність, хорошим рішенням може бути вибір бізнесу у рамках агенційної чи франчайзингової мережі. На агентство наважуються в цілому особи, що мають менше грошей для інвестування і не люблять дуже великого ризику. В агенційній системі, на відміну від франчайзингу, ми працюємо від імені центрального управління. Ми отримуємо прибутки від продажів, що іноді гарантує нам дохід навіть в ситуації, коли для центрального управління наша агенція не прибуткова. Однак за таку безпеку треба платити . Агент одержує зарплатню, що ґрунтується тільки на комісійних і має мінімальну свободу дій. Агент працює всього лише на користь власника мережі. Від його імені і за його рахунок працює точка. Наступною ознакою агенційної діяльності є те, що власником точки завжди є власник мережі. Він готує та запускає точку, а агент лише нею керує. Агент не має також впливу ані на ціни в точці, ані на маржі. Агент не платить за ліцензію, бо не купує її. Крім того він зобов'язаний внести заставу за доручене майна і для покупки фіскальної каси або комп'ютера.

Інвестиція в франчайзингову систему завжди більша від агенційного бізнесу. В обмін на те, що в цьому випадку бізнесова система повніша, франчайзі діє за власний рахунок, має більшу свободу дій і більше прибутків потрапляє до його кишені. Він може самостійно впливати на асортимент і сам приймає рішення щодо цін на товари або послуги. Крім того більше ризикує, бо загалом є ймовірність збитків. Запуск точки і покупка товару – це його інвестиція. Франчайзі є власником майна, що знаходиться в точці. Щомісяця він відраховує франчайзингові оплати за користування ноу-хау і за поточну допомогу франчайзера. На початку діяльності він сплачує паушальний внесок.

Вибираючи спосіб бізнесової діяльності інвестори часто забувають про декілька нюансів. Великою помилкою є невизначення ризику і очікуваного терміну повернення коштів. Треба враховувати ймовірність запізнілого прибутку та інфляцію.

Інвестор має також усвідомлювати психологічні ілюзії, які можуть розмити йому реальну картину щодо інвестицій і прибутків. Вибір франчайзингової марки не відрізняється від вибору марки автомобіля в салоні. Ми будемо змагатися із страхом, який буде нас відражати від інвестування або ейфорією, яка затьмарить можливу небезпеку. Наступною пасткою може бути бажання швидкого прибутку, а також слідування за натовпом.

Коли підприємець приймає рішення діяти у рамках франчайзингової системи, він також може потрапити у пастки, що стосуються найперше неправильного вибору мережі та неспроможність вести діяльність у певній сфері. Найчастішими бар'єрами на шляху хорошого вибору з боку франчайзі є: недостаток знань про мережу, а також загалом економічних знань, очікування швидких прибутків, нестача капіталу і так звані "рожеві окуляри", які ускладнюють критичну оцінку системи.

У деяків франчайзерів спостерігається такий недолік як недоопрацьованість інформаційних пакетів про систему. Відлякують також угоди, в яких подані завеликі списки можливих порушень та покарань Дуже часто обіцяють швидкі прибутки, а кажуть солоно платити за вступу до мережі. Наступне - навмисне перешкоджання розмовам з колишніми і нинішніми франчайзі. Про збитковість деяких марок свідчить також мале число представництв незважаючи на довге функціонування на ринку, а також відсутність власних точок. Погану картину мережі створюють також негативні думки в медіа, інформація від осіб, які купили франшизу, що стосується, наприклад, відсутність постійної підтримки чи ноу-хау.

Як же вибрати найкращого і найпідходящого нам франчайзера? Перш за все потрібно проаналізувати рекламні інформаційні матеріали про мережу, відвідати декілька точок, перевірити уніфікованість обслуговування, оцінити естетику візуалізації точки. Варто також поговорити з клієнтами компанії про їх відчуття, задоволеність роботою точки. Потрібно також порівняти пропозицію франчайзера з його ринковою конкуренцією. Важливою є персональна зустріч і розмова з франчайзером. Необхідно провести аналіз отриманих документів під юридичним кутом і виникаючих з неї наслідків, наприклад, фінансових (пов'язаних з порушеннями). Майбутній франчайзі повинен зустрітися з колишніми і нинішніми франчайзі мережі, до якої хоче приєднатися. Варто також перевірити, що про цю мережу писала преса, які були її оцінки в інших медіа.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank