Понеділок
24.11.2014
Відбулась значна зміна у нормативному врегулюванні франчайзингу в Україні
 

— Насамперед, чи змінилася законодавча база щодо франчайзингу в Україні?

— Нещодавно відбулася істотна зміна в нормативному врегулюванні франчайзингу в Україні. 29 вересня 2014 був прийнятий Наказ Мін'юсту №1601/5 «Про затвердження Порядку державної реєстрації договорів комерційної концесії (субконцесії)», який набув чинності 21 жовтня 2014. При цьому, як зазначено в п. 4 Наказу, сам Порядок набирає чинності через 6 місяців з моменту його опублікування, тобто 21 квітня 2015. В Україні більше 10 років існує норма про необхідність реєстрації договорів комерційної концесії, але був відсутній порядок здійснення такої реєстрації, у зв'язку з чим суб'єкти відносин франчайзингу були позбавлені можливості її реалізувати.

 Прийнятий документ визначає процедуру державної реєстрації договорів комерційної концесії, договорів про внесення змін або їх розірвання, у тому числі на підставі судового рішення, та внесення відомостей про реєстрацію таких договорів до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців. Обов'язок щодо реєстрації покладено на державних реєстраторів. В той же час, на сьогоднішній день існують законодавчі ініціативи, підтримувані Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, щодо внесення змін до Цивільного кодексу України та скасування обов'язкової реєстрації договорів франчайзингу.

Ваші юридичні поради для  франчайзера та франчайзі перед початком співпраці?

— Перед початком співпраці сторонам, перш за все, необхідно скласти уявлення один про одного і про предмет франшизи. У зв'язку з тим, що франчайзеру доводиться розкривати інформацію про свою діяльність, рекомендується укладати з потенційним франчайзі договір про нерозголошення конфіденційної інформації.

У свою чергу, франчайзі слід оцінити як сам предмет франшизи, так і надійність франчайзера. До укладення договору рекомендуємо з'ясувати наступні принципові моменти: статус і обсяг виключних прав франчайзера; дані про термін та досвід використання франшизи; фінансові умови договору, включаючи дані про розмір платежів, розміри інвестицій; умови припинення і продовження договору; основні етапи діяльності франчайзера; інформацію про всі судові процеси, пов'язаних з франчайзером. Враховуючи сферу використання франшизи, можуть бути додаткові нюанси, про які франчайзі необхідно знати до укладення договору.

Аліса Бойко, юрисконсульт патентно-юридичної агенції "Синергія"

— Які документи сторони повинні розглянути до підписання договору?

— Насамперед, франчайзі необхідно переконатися у належності франчайзеру всього обсягу прав на об'єкти інтелектуальної власності, які є предметом угоди. Для цього необхідно ознайомитися з правовстановлюючими документами на об'єкти інтелектуальної власності. Це можуть бути свідоцтва, патенти, договори про придбання прав та інші підтверджуючі документи. Також необхідно упевнитися в тому, що права дійсно належать франчайзеру безпосередньо на момент укладення договору, і щодо даних прав немає судових суперечок.

Крім того, сторони можуть ознайомитися з дозвільною та фінансовою документацією один одного, яка підтвердить право на здійснення певної діяльності та фінансове становище сторін.

— На які правові аспекти слід звернути увагу сторонам франчайзингової угоди, при підписанні договору, щоб уникнути розчарувань у майбутньому?

 — При укладанні договору франчайзингу важливо врахувати і коректно відобразити основні істотні умови такого договору згідно з домовленостями та інтересами сторін.

Сторонам слід передбачити у договорі:

- комплекс прав, які надаються правовласником, з обов'язковою їх ідентифікацією;

- вид франшизи;

- умови забезпечення користувача технічною та комерційною документацією;

- територію, на якій буде здійснювати діяльність франчайзі;

- термін використання прав;

- розмір, строки та порядок виплати винагороди;

- умови щодо конкурентної політики;

- встановлення стандартів якості та порядку їх контролю правовласником;

- порядок передачі та захисту конфіденційної інформації;

- санкції за недотримання умов договору;

- умови припинення договору.

З точки зору захисту інтересів кожної зі сторін можна розділити важливі положення договору наступним чином. Так, для правовласника це можуть бути:

- визначення дати початку використання прав;

- межі використання прав;

- зобов'язання та порядок надання користувачем звітності, в тому числі бухгалтерської та фінансової.

— Якщо одна з сторін не виконує свої обіцянки, які основні кроки, щоб захистити себе і бізнес?

— Для визначення найбільш ефективних кроків, стратегій захисту, необхідно враховувати характер порушень і причини таких порушень. У кожному разі, першим кроком має бути спроба врегулювати спірне питання у досудовому порядку, що може допомогти заощадити час і гроші. Якщо ж мирним шляхом врегулювати відносини не вдалося, необхідно звертатися до суду для захисту своїх прав, відшкодування збитків і т.п. без зайвих зволікань.


найчайтіше читане

ТНК важко із франчайзингом /09.03.2010

Через недосконалість законодавства компанія віддає зараз перевагу розвитку власної мережі

Як відкрити АЗС. Бізнес-план /28.11.2011

Джоббінг чи власна автомобільна заправка?

Відкриття турагенції. Бізнес-план /23.11.2011

Зібрати речі і виїхати подалі від повсякденних проблем - мрія практично кожної людини. Багато хто прагне хоча б раз на рік її здійснити. Охочих заробити на цій людській пристрасті також знаходиться чимало. Ви опинилися серед них? Прекрасно! Для того, щоб ваш бізнес був прибутковим, важливо чітко для себе з’ясувати деякі нюанси цієї сфери.

Як відкрити кролячу ферму. Бізнес-план. /25.07.2014

Від хобі до бізнесу, або плоди кролівництва

Основи спілкування продавця з клієнтом /22.02.2010

Сучасний продавець має ламати шаблони і постійно дивувати покупця. Тільки тоді він зможе підвищити ефективність своєї діяльності і зав’язувати цікаві контакти