02.01.2013

Золотий франчайзинг

Близько 250 ломбардних відділень в Україні працюють сьогодні на умовах, близьких до франчайзингових. Куди рухається цей ринок?

В Україні офіційно зареєстровано 461 ломбард. Кожна з цих організацій найчастіше має від одного до декількох сотень відділень. Для державної реєстрації подібного виду діяльності необхідний власний капітал у розмірі не менше 200 тис. грн, а сама процедура досить складна і займає близько півроку. На даний момент українським парламентом розробляється законопроект, що передбачає збільшення "вхідного бар'єру" до 2 млн грн. Варто відзначити, що спроби максимізувати розмір статутного капіталу для ломбардів робилися і в сусідній Росії. Однак Держдума так і не затвердила пропоновані зміни, що передбачають збільшення стартового капіталу з 10 тис. до 50 млн рублів.

Перші кроки в Україні

Особливості нашого законодавства роблять розвиток мережі відділень найбільш привабливим варіантом розширення ломбардного бізнесу. Саме це і спонукало представників даного сегменту фінансового ринку до надання послуг по схемі франчайзингу. Перша подібна партнерська пропозиція в Україні з'явилася в 2009 році у ПО "Ломбард "КОМОД". Пізніше до них приєдналися інші оператори ринку, вибравши для себе, як один з варіантів, цей шлях розвитку, і відкривши близько 250 відділень на умовах франчайзингу. Велика частина франчайзингових відкриттів припала саме на 2012 рік.

Вдалий час

Успіх застосування партнерської схеми в сфері ломбардів мав свої причини. Перша пропозиція з'явилася в потрібний час. Переживаючи період кризи, наші співвітчизники почували гостру потребу в додаткових коштах, а низький рівень офіційних доходів і недовіра до банківських установ спонукали до пошуку альтернатив. Слабка насиченість ринку ломбардів та високий попит на їх послуги в 2009 році обіцяли швидку окупність цього бізнесу. Однак на шляху до фінансового успіху лежав бар'єр у вигляді процедури реєстрації, вимог до власного капіталу та необхідності подальшого ведення бухгалтерії та діловодства. Бізнес обіцяв великі перспективи, але починати справу одному було ризиковано. Франчайзинг виявився як ніколи до речі.

Ломбард Благо

Ломбард "Благо" вибрав шлях класичного франчайзингу.

Чи не класика

Однак схема роботи з партнерами, яка використовується ломбардами, дещо відрізняється від класичного франчайзингу. Адже з боку франчайзера партнер отримує реєстрацію свого відділення в структурі ломбарду, а також юридичний і бухгалтерський супровід в ході його діяльності. При цьому партнер не обов'язково повинен працювати під вивіскою франчайзера, дотримуватися певного корпоративного стилю і правил обслуговування клієнтів мережі.

Досить часто вітчизняні франчайзери не бачать необхідності об'єднувати власні та партнерські відділення ломбардів в однойменну мережу. Така стратегія зумовлена ​​різними факторами: часто франчайзер не хоче привертати увагу контролюючих органів і конкурентів до свого бізнесу, а також інвестувати в розробку стандартів корпоративного стилю і створення єдиної програми лояльності. З одного боку це надає франчайзі певну свободу: він отримує допомогу при реєстрації і бухгалтерський супровід діяльності ломбарду, але діє під своєю торговою маркою. Але з іншого боку, без єдиного корпоративного стилю та бренду він багато втрачає. Адже клієнти ломбардів звикли довіряти великим мережам, відділення яких працюють під однією вивіскою.

Про це свідчать дані про діяльність ломбардних компаній у першому півріччі 2012 року, оприлюднені Державним реєстром фінансових установ. Згідно з цією інформацією 50% кредитів в галузі видаються п'ятьма найбільшими її гравцями, серед яких такі мережеві оператори як "Благо", "Скарбниця", "Партнер", "Капітал", "Україна" та інші.

Під копірку

"Франчайзингові" пропозиції українських ломбардів дуже схожі між собою. Так, розмір інвестицій, необхідних для початку бізнесу, коливається в межах 60-110 тис. грн. Паушальний внесок становить 20-30 тис. грн, а роялті - 2 тис. грн на місяць. Коли потенційний франчайзі знайомиться з цими пропозиціями, а фінансові умови майже скрізь однакові, він починає шукати інші ключові переваги. Часто визначальним фактором у виборі партнера стає його надійність, яка визначається історією компанії, а також місцерозташуванням відділень та їх кількістю.

Ломбард Благо

Михайло Губа, директор "Благо Франчайз": "Впізнаваність бренду є однією з конкурентних переваг, але далеко не єдиною. Франчайзі, що приєднався до мережі крупного оператора, отримує весь перелік додаткових опцій, на створення яких мережеві гравці витрачають не один рік і сотні тисяч гривень .

Досвід в кілька сотень відділень

Відкрити бізнес під власною торговою маркою тепер пропонує один з лідерів українського ринку ломбардних послуг - Ломбард "Благо". За 14 років роботи компанія відкрила 269 ломбардних відділень на території України, а в останні роки зайнялася активним розвитком на території Росії (близько 50 відділень під ТМ "Ломбард "Благо" працюють на сьогоднішній день в центральному регіоні і на півдні країни).

Ломбард "Благо" вибрав шлях класичного франчайзингу. Компанія не тільки підтримує єдину для всієї мережі програму лояльності (близько 50 тис. чоловік є постійними клієнтами Ломбарда "Благо"), але і бере на себе частину фінансування кредитного портфеля франчайзі. При цьому франчайзер відмовився від паушального внеску і сплати роялті, знизивши, таким чином, поріг входу в цей бізнес для франчайзі.

Компанія спеціалізується на найбільш затребуваному і ліквідному виді діяльності - кредитуванні під заставу золота, срібла і коштовних каменів. Адже, згідно з інформацією Держфінпослуг, на вироби з дорогоцінних металів і каменів припадає 90,5% обсягів наданих ломбардами фінансових кредитів. Як стверджує франчайзер, додаткові види застави використовуються переважно невеликими ломбардними компаніями, які, таким чином, прагнуть підвищити свою конкурентоспроможність.

Для того щоб почати бізнес під ТМ "Ломбард "Благо", необхідно володіти стартовим капіталом у розмірі, еквівалентному $ 19 тис. Ця сума включає в себе інвестиції у відкриття відділення і кредитний портфель на перші три місяці. Співпраця передбачає обов'язкове брендування ломбардного відділення та суворе дотримання єдиного корпоративного стилю. У свою чергу, франчайзер забезпечує партнера єдиним для всієї мережі програмним продуктом, включає клієнтів франчайзі в загальну програму лояльності і фінансує 50% оборотних коштів франчайзі.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank