24.02.2010

Коучинг (сoaching) - підготовка вищого рівня

Шлях до успіху вимагає постійної професійної підготовки. Найбільш здібні повинні займатися з персональним тренером. Решта мусить читати книжки або долучитися до групового навчання

Останнім часом модним видом навчання став коучинг, тобто робота з особистим тренером. До такої форми підвищення кваліфікації найчастіше звертаються топ-менеджери, власники і керівники фірм .Ці люди добре підготовані до управління організацією, але й їм доводиться стикатися з новими завданнями. Допомогою тренера користується також менеджери середньої ланки, від яких залежать результати роботи підприємства. Це, як правило, амбітні особистості, які працюють під великим тиском, але натомість мають гарні шанси на розвиток кар'єри. Інколи організовуються і персональні тренінги для продавців. На жаль, часто для тих, які виявляються найслабшими. Це найпоширеніша помилка, бо професійне тренування вмінь призначене для осіб, які сприяють зростанню прибутків фірми.

Питання роду стратегії

Незалежно від функції менеджера в організації, персональний тренер починає підготовку з аналізу професійного й особистого стану підопічного. Ідентифікує всі сфери діяльності даної особи і визначає, які професійні ресурси (знання, навички, взаємини з іншими тощо) та має і в якій мірі їх застосовує. Разом з учнем концентрується на тих областях, що виявляються дещо занедбаними, але їх покращення підвищить корисність працівника для організації або поліпшить якість його життя.

Тренер дізнається про все це у дуже простий спосіб: надзвичайно докладно розпитує менеджера про все, що пов’язане з бізнесом, наприклад, які його ділові цілі на найближчі роки, коли у фірмі відбувались зміни, як виглядає процес набору персоналу і шлях кар’єрного росту працівників, чи лояльні співробітники. Якщо учень може відповісти без вагань - це означає, що він знає свій бізнес. Тим самим тренер доводить, що людина, яку він готує, не задає собі таких питань. Козирем тренера є його об’єктивність. Якість зовнішнього оцінювання зазвичай краща ніж власного, особливо якщо його проводить людина, яка має досвід і знання особливостей корисних особистісних ознак для компаній всіх видів.

Відповідь на всі запитання (або її відсутність) дозволяє тренерові визначити бізнес-стратегії в усіх можливих сферах, у тому числі, пов’язаних як з кадрами, фінансами, особистісним розвитком (підопічного або його підлеглих), так і розвитком виробництва, чи каналів збуту фірми. Одним словом – він оптимізує усі процеси в компанії, бо, як правило, деякі з них виявляються неефективними. Отже менеджер разом з тренером розпочинає підготовку з виправлення бізнесової моделі через удосконалення в окремих сферах. Зокрема перевіряє, чи не має фінансового відтоку, чи забезпечую фірма відповідні маркетинг і промоцію, чи задіяні відповідні системи винагороди та мотивування працівників, або належні процеси реалізації товарів/послуг. Також вони повинні визначити етапи розвитку компанії – чи є вони реальними для досягнення і чи дозволяють зробити фірму конкурентоздатною.

Інвестиція в себе

Після визначення загальної ситуації у фірмі, тренер переходить до другого етапу підготовки. Перевіряє компетентність, сильні і слабкі сторони ключових осіб компанії. Для цього достатньо зробити простий експеримент – стажери і учень міняються ролями. В такий спосіб можна поспостерігати, які явища відбуватимуться в фірмі під новим керівництвом (звісно, це лише імітація). Така вправа дасть менеджеру і його працівникам розуміння того, з якими викликами, проблемами вони стикаються щодня, а головне – як з ними справлятися (і разом з тим з самим собою).

Оцінка стратегічно важливих для фірми людей особливо важлива. Якщо вони мають особисті вади і риси, що перешкоджають належному управлінню бізнесом, то, без сумніву, це буде помітно по діях такої особи. Це ж правило стосується і переваг. Дуже важливо, щоб керівник був у досконалій формі як в особистому так і в професійному житті. Якщо це так, його фірма розвиватиметься стабільно і швидко. В свою чергу він сам буде значно більше задоволений тим, що виробляє його підприємство.

Ніколи не спочивай на лаврах

Допомога хорошого персонального тренера і добросовісна реалізація зрозумілих і прийнятних стратегій дозволяє досягти професійного успіху. Але навіть якщо уже вдалося досягнути поставленої мети, не варто спочивати на лаврах. Підтримкою для мотивації до подальшої діяльності може стати стратегія збереження процвітання. Для фірм, що досягли високого рівня розвитку, з урахуванням актуального стану знань про бізнес їх керівництва і ситуації на ринку, ця стратегія обмежується до збереження пильності. Менеджер має дбати, аби у сприятливий для фірми період вона залишалась конкурентоздатною.

Особливим випадком є тренінг керівників франчайзингової мережі, для яких спектр бізнес-стратегій розширюється залежно від тип бізнесу, яким вони займаються. Тренер франчайзера зосереджується на стратегічному поділі на групи партнерів, з якими співпрацює організатор мережі. Кожна така група партнерів вимагає окремої стратегії діяльності, і над кожною з них необхідно попрацювати. Одних потрібно "підтягувати", бо самі вони не справляються з управлінням (почнуть це робити, якщо отримають належну допомогу) – для них необхідно підготувати стратегію бізнес-підтримки. Інші, більш рішучі, потребуватимуть постійних професійних викликів, бо в протилежному випадку знайдуть собі іншу справу, а бізнес на основі франшизи перестане бути для них сильною стороною. Але навіть у такій ситуації слід будувати стратегії бізнес-партнерства – кожного з франчайзі розглядати як рівню собі. Варто також мати на увазі, що серед партнерів може знайтись група диверсантів, які псуватимуть репутацію бренду вчинками, що суперечать стандартам підприємницької діяльності. Потрібно відшукати таку групу і дізнатись, як зарадити собі в цьому питанні. Але, перш за все, слід зосередитися на роботі з людьми, які мають стратегічне значення для мережі - групою франчайзі, які мають найбільший вплив на якість функціонування мережі та на прибутки від комерційних операцій.

Дискретний коучинг

Якщо власник фірми або менеджер пройшов підготовку з важливих бізнес-питань, то краще, якщо про це ніхто не знатиме. Нехай інші вирішать, що такого ефекту Ви досягли самотужки. Особистий тренер сприяє і тому, що його підопічний значно підвищує свої лідерські навички. А це означає, що останній матиме певну конкурентну перевагу. Чим менше людей знає, як власник компанії підвищує свою кваліфікацію, тим краще.

Однак варто демонструвати працівникам, що їх начальник працює над собою з тренером у ситуації, коли Ви хочете вмотивувати персонал до розвитку. Це так званий мотиваційний коучинг: „дивіться, я маю слабкості, але подаю вам гарний приклад і тренуюсь, щоб їх позбутися, ви також можете скористатися з розвиваючого тренінгу”.

Тренінг хорошого життя

На додаток до бізнес-тренінгу, котрий удосконалює функціонування організації або сприяє розвитку працівників, а як наслідок фірми, персональний тренер може запропонувати ще так званий лайф-коучинг, тобто тренінг життя. В ході такої підготовки експерт намагається означити проблеми і знайти ідеї для покращення особистого життя. Тренер зосереджується на повсякденному житті, стосунках з близькими, визначає стратегічний план, а також окреслює, які риси властиві підопічному, і які з них варто розвивати, щоб особисте життя складалося відповідно до намічених цілей. Багато топ-менеджерів, які досягли професійного успіху, мають одну проблему – як жити красиво. А особистий тренер показує їм стратегії діяльності відповідно до їх характеру і вподобань.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0
Коучинг (сoaching) - підготовка вищого рівня

Ще немає жодного коментаря до статті. Нехай Ваш буде першим.

Форум 291 теми, 1167 коментарів, 278 учасників

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank