11.02.2010

Найрозповсюдженіші помилки підприємців-початківців

Всі люди припускаються помилок, розумні роблять з цього висновки

Для більшості людей відкриття власного бізнесу - новий період у житті, вони сповнені наснаги, надій, мрій. Але це також і час безлічі помилок, яких припускаються, коли не мають достатнього досвіду в певній галузі, а найголовніше у веденні бізнесу взагалі.

І що найцікавіше, цілком різні люди найчастіше роблять одні й ті самі типові помилки. Щоб їх уникнути, необхідно спілкуватися з досвідченими підприємцями, які пройшли вже цей шлях та зробили висновки. Крім того, можна звернутися за порадою до компетентних людей, бізнес-консультантів, налагодити контакти з особами, які працюють у сфері Вашого бізнесу.

На жаль, у нашій країні інституції підтримки малого та середнього бізнесу все ще дуже молоді. Вони або знаходяться в зародковому стані, або ж не мають можливості розвиватися. Послуги консалтингових компаній коштують часом дуже дорого, а тренінги непрофесіонально організовані. Перешкод на шляху малого підприємця в Україні достатньо багато, і це треба враховувати, коли мрієш про власну справу.

Однак, це аж ніяк не повинно відвертати Вас від активних дій. Кожен підприємець у процесі діяльності знаходить свою власну стратегію дій, визначає найкращі для себе методи. І все ж основні проблеми, що виникають на шляху більшості, найчастіше подібні. Тому давайте спробуємо розглянути, проаналізувати типові помилки підприємців-початківців та визначити методи їх виправлення.

  • Недостатнє дослідження ринку
  • Перше, що необхідно зробити, прийнявши рішення зайнятися певним бізнесом - це дослідити ринок, на якому Ви збираєтеся працювати. Помиляються підприємці, що недооцінюють важливість інформації про попит на товари/послуги, що надалі будуть пропонуватися компанією. Тут необхідно зібрати якомога більше інформації про Вашу цільову аудиторію: що саме їй потрібно, де буде це шукати, на яку ціну розраховує, з якою періодичністю це буде їй потрібно, яких особливостей, нововведень очікує тощо. Лише тоді, коли Ви точно представляєте свого клієнта, Ваш бізнес буде успішним.

    Дослідження ринку допоможе зрозуміти, чого саме потребує клієнт

  • Неправильне визначення цільової аудиторії.
  • Рідко вдається продати продукт чи послугу людині, якій вона не потрібна. Це можна зробити один раз, двічі, але не постійно. Тому неправильно визначена цільова аудиторія є великою перешкодою для успішності компанії. Хоча продажі важливі для компанії, однак пропонувати свої послуги/товари першому ліпшому не варто - це зайва втрата часу.

  • Відсутність унікальності чи належної якості продукту/послуги.
  • Причини, чому покупці обирають саме Ваш продукт/послугу можуть бути, звичайно, різними. Але переважна більшість прагне задовольнити свої потреби якнайкраще, якнайшвидче та за прийнятною ціною. На сьогоднішній день основні ніші на ринку зайняті, в кожній працює по декілька конкуруючих компаній, що вже знані та досвідчені у цій сфері бізнесу. Але треба пам’ятати, що конкуренція несе процвітання, вона дає стимул розвиватися, вдосконалюватися. Ці компанії зазвичай одночасно працюють на ринку саме тому, що кожна з них має певну унікальність, яка дозволила їй знайти своє коло споживачів та постійно його розширювати. Багато початківців виявляються нездатними витримати цю конкуренцію через те, що не знайшли, що можна запропонувати особливого. Варіантом тут також може стати висока якість продукту. Загалом, саме маркетингове дослідження ринку допоможе Вам визначити можливі конкурентні переваги.

  • Занадто швидке оформлення бізнесу
  • Перший крок до початку бізнесу - реєстрація та оформлення документів. Українська система є достатньо бюрократичною і багато підприємців намагаються в дечому її оминути. Бажання якнайшвидче почати справу призводить до того, що в поспіху не була якісно розроблена концепція бізнесу, чітко сформульована назва та мета діяльності компанії, не був досліджений ринок. І виходить часом так, що пропрацювавши декілька місяців, власник доходить висновку, що треба змінювати назву чи інші моменти, які офіційно реєструються на початку.

  • Помилки бізнес-плану
  • Бізнес-план є основою діяльності, від нього найперше залежить успіх компанії. Недосвідчені підприємці можуть наробити багато помилок при його складанні. Тому найкраще в цьому випадку порадитися з кваліфікованою людиною, яка допоможе врахувати всі важливі моменти. Яким має бути бізнес-план ми розглядали у статті "Складаємо бізнес-план".

    Грамотно складений бізнес-план допоможе уникнути фінансових проблем

    Загалом однією з найсерйозніших помилок при розробці бізнес-плану є неврахування окремих його ключових складових. Перешкодою також може стати неадекватна оцінка можливості надання кредитних ресурсів банком та майбутнього кредитного навантаження на бізнес. Дуже часто не проводиться аналіз стійкості ключових сценаріїв бізнес-плану в залежності від змін у зовнішньому та внутрішньому середовищі компанії. Крім того, не враховують або приспускаються помилок у розрахунку впливу інфляційної складової, що обчислюється за складною формулою.

  • Недостатньо коштів
  • Ця ситуація випливає з попередньої і є її найгіршим наслідком. Виникає вона тоді, коли неправильно чи неретельно був складений бізнес-план або в ньому припустилися помилок. Тоді витрати для запуску та розкрутки бізнесу перевищують очікування, випливають невраховані моменти. Як її уникнути? Рецепт все той же - реальний бізнес-план, прораховані всі можливі сценарії фінансової моделі підприємства.

  • Завеликі чи замалі витрати
  • Бувають випадки, коли підприємці на початку бізнесу впадають у крайнощі. Одні економлять на всьому, на чому тільки можливо, інші ж навпаки починають бізнес "на широку ногу". Обох варіантів варто уникати. Економити треба розумно, адже іноді бережливість може знизити ефективність Вашого бізнесу. Якщо заради менших витрат Ви не берете на роботу нових працівників, це не приносить Вам більшого прибутку. Адже робота, яку могли зробити вони, не робиться ніким, і компанія або просто стагнує, або її розвиток не є активним.

    В той же час не треба допускати і зайвих, нікому не потрібних витрат, які швидко можуть похитнути матеріальну стабільність Вашої компанії. Так, наприклад, підприємці, які довго мріяли про власний бізнес і нарешті його розпочали, часом облаштовують дорогий офіс. Але дуже часто коштовне оздоблення приміщення забирає забагато грошей і призводить до краху компанії ще на початку її роботи (або й раніше).

  • Відмова від оптимізації бізнес-процесів
  • Побутує така думка, що "я створюю продукт, а те, як це робити краще, прийде саме собою". Однак, якщо дійсно приділити увагу оптимізації бізнес-процесів - спробувати самому чи звернутися до спеціалість - це зробить Ваш бізнес ефективнішим, успішнішим. Приберуться зайві та застарілі методи, введуться прогресивні, структурується діяльність компанії, звільниться час персоналу та керівників для вирішення задач розвитку та інновацій. Відсутність оптимізації може стати для компанії гаянням часу та грошей і причиною стагнації.

  • Неефективний персонал
  • Навряд чи можна сперечатися з тим, що успіх бізнесу залежить від людей, які ним займаються, і це має бути команда професіоналів. Підприємці повинні приділяти багато уваги відбору майбутніх працівників та ретельно перевіряти інформацію, що надається в резюме. Для своєї компанії необхідно вибирати найкращі з можливих варіантів, адже, чим менше бізнес, тим більше повноважень та відповідальності припадає на кожного працівника.

    Беріть у свою команду найкращих, людей, яким Ви зможете довіряти

  • Недовіра працівникам, бажання робити все самому
  • Розповсюдженою помилкою підприємців-початківців також стає бажання зробити все самому та недовіра працівникам. Вони бояться втратити контроль і думають, що краще них ніхто нічого не зробить. Це - хибна думка. Знову ж, одна людина не може виконувати все одразу, тому задля розвитку бізнесу варто розподілити обов’язки, дати можливість іншій людині проявити свої здібності та таланти. Вона може припуститися помилки, але в такому разі вкажіть на це та спрямуйте працівника у правильному напрямку. Звичайно, причиною тут ще може бути неефективність чи неспроможність персоналу виконувати свої прямі функції. Але це теж не є проблемою - знайдіть людину, якій Ви зможете довіряти і яка буде робити так, як Ви того хочете.

  • Організація бізнесу заради грошей
  • Треба не забувати, що основною метою будь-якого бізнесу є все ж в першу чергу створення цінного продукту, який необхідний людям. Чим краще ви будете розуміти, в чому його цінність, вдосконалювати та втілювати у життя, тим більше зростатимуть Ваші продажі, тим більше прибутку Ви будете отримувати. А концентрація на зароблянні грошей заводить компанію в глухий кут, тоді часто прийнятними стають будь-які методи, втрачається якість та орієнтація на споживача.

  • Надмірна довірливість
  • Підприємці, що тільки-но почали бізнес, відрізняються своєю довірливістю та недосвідченістю у багатьох питаннях. А на шляху зустрічаються різні люди і організації, які можуть підвести, спеціально підставити, обдурити тощо. Лише помилившись декілька разів, новачки починають ретельніше відбирати партнерів, працівників, клієнтів, виробляють схему поведінки та спілкування з державними органами й іншими організаціями. Тут навряд чи можна щось дієве порадити, лише бути уважними, аналізувати та прораховувати можливі варіанти, встановлювати корисні контакти.

Як гарно б Ви не підготувалися, які б ретельні дослідження не провели, помилки все одно виникатимуть, адже всього передбачити неможливо. У будь-якому випадку, найголовніше - не опускати руки, аналізувати свої хиби, робити висновки та знаходити способи виправлення ситуації. Помилок допускаються всі, а мудрі люди на них вчаться. Як на чужих, так і на своїх. Причому бажаний все ж перший варіант.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

3

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank