27.05.2008

Інвестиції в бізнес

Люди, що думають про відкриття власної справи, спочатку повинні підрахувати кошти, що з цим пов’язані, та прибутки, на які можна сподіватися

Як і підприємці, що започатковують самостійний бізнес, так і ті, що хочуть отримати свою користь від перевіреної бізнес-ідеї, повинні спланувати діяльність - скласти бізнес-план, в якому необхідно підрахувати інвестиційні кошти та очікувані прибутки. Особи, що хочуть долучитися до франчайзингової системи, зазвичай отримують полегшений варіант. Це випливає з факту, що потенційний франчайзі, перед тим як долучитися до системи, може розраховувати на допомогу франчайзера.

Добре підготовлені до розвитку своєї мережі франчайзери, на підставі результатів діяльності своїх власних пунктів опрацьовують фінансові моделі, які пізніше надають потенційним франчайзі. Завдяки цьому вони можуть визначити суму, яку майбутній франчайзі повинен буде вкласти, а також результати діяльності, на які можна сподіватися. Франчайзі, на відміну від особи, що розпочинає бізнес самостійно, мусить лише проаналізувати представлені йому дані в фінансовій моделі і перевірити їх на підставі свого досвіду локального ринку. Однак варто пам'ятати, що ніколи не треба приймати закладених в фінансовій моделі даних, критично їх не оцінивши.

Інвестиція

Щоб підрахувати інвестиційні кошти треба перш за все визначитися з локалізацією підприємства: чи це приміщення на центральній вулиці міста, чи в торговельному центрі? Є велика різниця в орендних ставках перелічених вище локалізаціях. Якщо в даному місті більшість жителів купують саме в торговельних центрах, то можна розраховувати на те, що обсяги продажів будуть високими, що дозволить покрити орендну ставку та згенерувати достатній прибуток для франчайзі. Очевидним є те, що приміщення потрібно стандартизувати відповідно стандартів франчайзера - архітектурний дизайн, меблі, обладнання. Для цього теж важливо отримати від франчайзера інформацію, скільки може коштувати ремонт та обладнання пункту продажу, а також хто оплачує підготовку архітектурного проекту приміщення. В ресторанному господарстві поза проектом внутрішнього дизайну залу необхідно опрацювати технологічний проект кухні, а це ще додаткові кошти.

До інвестиційних видатків також приплюсовуємо закупівлю першої партії товару, тобто такої кількості товару, що потрібна для повноцінної роботи пункту в день відкриття.

Операційні кошти

Операційні кошти зазвичай оплачуються щомісяця. Для видатків, що з'являються періодично, є можливість передбачити їх розмір у певний термін. До таких коштів можна віднести: оплати за оренду приміщення, комунальні послуги чи телефон. Також заробітні плати працівникам, видатки, пов'язані з веденням банківського рахунку підприємства, а також послуги бухгалтера. У випадку франчайзингової діяльності треба теж приплюсувати сталі франчайзингові оплати, що зазвичай відбуваються щомісяця. Варто також пам'ятати про податки, особливо ті, що нараховуються на заробітну плату.

Операційний кошт, який на початку діяльності буде важче даватися, це вартість закупівлі товару. Після першої партії товарів потрібно буде оперативно поповнювати свої запаси необхідним асортиментом. Закупівля товару з метою подальшого перепродажу також буде рахуватися до категорії операційних видатків. Однак з часом, коли краще пізнається ринок, буде легше підрахувати видатки на затоварення пункту.

Не варто також забувати про кошти рекламно-маркетингової діяльності, що ініціюються франчайзерами. Сюди можна зарахувати витрати на видрук маркетингових матеріалів, каталогів, публікації оголошень та розміщення реклами чи підготовку фірмових пакетів. Квоти на такий тип діяльності не будуть щомісяця однакові, але на підставі інформації, наданої франчайзером варто підрахувати скільки в середньому щомісяця такі промоційні видатки будуть становити.

Іншим прикладом можливих операційних видатків може бути утримання автомобілю для поставки товарів.

Приховані кошти

Видатки, про які йшлася мова вище, є типовими майже для всіх видів діяльності. Однак існують інші кошти, в залежності від галузі діяльності, про які франчайзери зазвичай не говорять. Тому варто самому замислитися, які ще несподівані ситуації можуть виникнути за умови ведення такої діяльності, що можуть потребувати додаткових видатків.

Для прикладу, інвестуючи у магазин продовольчих товарів чи ресторан, варто мати на увазі втрати товарів та їх списання. У споживчому магазині, в якому м'ясопродукти чи фрукти продаються на вагу, витрати будуть з'являтися, наприклад, через природну втрату ваги продуктів в часі. Тому варто теж поговорити з франчайзером і дізнатися з його досвіду, яка це приблизно кількість та пов'язані з нею фінансові втрати.

Інший приклад – у ресторанному бізнесі важливою є чесність працівників, оскільки легко обманути при продажі алкоголю та інших товарів. Кожна розбита пляшка є втратою для власника. Також існує загроза крадіжок, які трапляються в кожній галузі діяльності.

Франчайзі повинні також звернути увагу на те, чи франчайзер припускає можливість повернення непроданого товару (в франчайзингових мережах продажу одягу повернення товару - рідкість). Якщо такої можливості немає, варто дуже уважно підбирати асортимент товару пункту продажу. В іншому випадку, може виявитися, що франчайзі залишиться з непроданим товаром, і тільки зазнає втрат.

Приходи

У визначенні потенційного попиту на товар чи послугу повинен допомогти франчайзер. У нього є досвід функціонування щонайменше власних пунктів продажу, і він може представити результати продажів у них. В свою чергу, франчайзі повинен, базуючись на отриманій інформації, самостійно проаналізувати та визначити, на яку кількість клієнтів та на який оборот можна щоденно сподіватися.

Якщо варіанти приміщення під франчайзингову точку вже визначені, можна їх дослідити і відповісти на питання: яким є пішохідний рух поряд з приміщенням, який контингент людей проходять повз, чи становлять вони цільову аудиторію підприємства? Наприклад, магазин "все по 5 гривень" швидше за все не буде мати клієнтів, якщо буде розміщуватися в престижному районі міста з приватними будинками.

У випадку сервісного пункту треба також пам'ятати, що не вдасться обслужити більшої кількості клієнтів, ніж дозволяють можливості. Наприклад, перукарня з трьома перукарями одночасно не зможе надавати послуги більш ніж трьом клієнтам.

Повернення інвестицій

Якщо майбутній власник магазину чи сервісного пункту вже знає, на які прибутки від діяльності може сподіватися, а також визначив витрати, що необхідно понести, то він може визначити кількість часу для повернення інвестицій. Якщо виявиться, що сума початкових інвестицій (ремонт, обладнання і закупівля першої партії товару) разом із операційними коштами повернеться більш-менш за половину терміну, в який украдається франчайзинговий договір, можна вважати, що фінансова модель даної фірми добре підготовлена.

Як підрахувати повернення інвестицій
СтаттяПункт статті
Початкова інвестиція (A):
  • ремонт приміщення
  • умеблювання приміщення
  • забезпечення технікою
  • перше затоварення
Операційні витрати (B):
  • оренда приміщення
  • комунальні послуги
  • телекомунікаційні видатки
  • банкові оплати
  • страхування
  • найм працівників
  • податки
Інші кошти (C): різняться в залежності від галузі діяльності
Приходи (D): від продажу товарів чи надання послуг
Прибуток (E): D - (B+C)
Повернення інвестицій (в роках): A/E

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

2

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank