30.11.2009

Можливі непорозуміння

Представляємо роз’яснення деяких випадків, які часом вводять в оману або є не до кінця зрозумілими

Франшиза не є франшизою

Франшиза також є терміном зі страхування. Але це лише збіг слів, два терміни мають абсолютно різне значення. У страхуванні франшиза означає суму, яка при настанні страхової події не відшкодовується страховою компанією. Зазвичай вона встановлюється в грошовому еквіваленті, або у відсотках до страхової суми.

Обіцяють великі прибутки

Надійні франчайзингові системи представлять кандидату на франчайзі досить точні підрахунки (підтверджені результатами власних та франчайзингових точок), які показують квоти, які необхідно інвестувати і на які фінансові результати можна сподіватися.

На жаль, якщо хтось обіцяє в результаті астрономічні прибутки, це може бути чистої води обманом. Для таких франчайзинг є наступним етапом після фінансових пірамід, МММів та Еліта-центрів. Для виявлення таких випадків радимо не керуватися хвилинними імпульсами, прочитати сторінки "Все про франчайзинг" та перевірити, чи пропозиція насправді містить елементи франчайзингового пакету.

Пропозиція співпраці на умовах, відмінних від франчайзингу

Нагадаємо основні правила франчайзингу: це є співпраця між двома незалежними сторонами, франчайзер переказує франчайзі ноу-хау, операційний підручник, дає право на користування його товарним знаком і забезпечує підтримку партнера у вигляді послуг - вступних та поточних. Також укладається франчайзинговий договір (часто його називаються просто договором співпраці), де повинні бути описані правила контролю зі сторони франчайзера, а також описані фінансові питання – оплати на користь франчайзера. Завжди підписується франчайзинговий договір і франчайзі веде власний бізнес.

Перед підписання договору про співпрацю на умовах, відмінних від франчайзингу, перевірте, чи буде запезпечена належна охорона Ваших прав

В Україні діє більш, ніж 200 франчайзингових систем. Це небагато у порівнянні з розвиненими ринками. Однак постійно спостерігається тенденція збільшення кількості систем. Також діють багато фірм, які мають деякі ознаки франчайзингу, або націлені на розвиток франчайзингової мережі.

Не варто одразу категорично відмовлятися від співпраці з такими фірмами, проте варто пам’ятати, що франчайзинг є перевіреним практикою механізмом, що забезпечує охорону прав обох сторін – франчайзера і франчайзі. Радимо перевірити, чи пропонована співпраця на умовах, що відрізняються від франшизи, забезпечить належну охорона Ваших прав.

Сама ідея це ще не франчайзинг

Франчайзингом можна назвати лише перевірену бізнес-ідею. Проте часами трапляється, що псевдофранчайзер пробує продати франшизу на ідею, що ніколи не була перевірена на практиці. Ведення власних чи франчайзингових точок дає можливість перевірити на практиці, чи плани та очікування збігаються з реальністю, і саме таким чином здобувається необхідний досвід для пізнішої підтримки франчайзі. Прийняття рішення про співпрацю із "франчайзером" без досвіду є дуже ризикованим кроком.

Можливість перепродажу франшизи

В практиці класичного франчайзингу неприпустимою є ситуація, щоб франчайзі переносив свої права та обов'язки на третю особу без погодження франчайзера. Це пояснюється тим, що франчайзер повинен турбуватися про репутацію цілої мережі, і всі підприємства франчайзингової системи повинні забезпечувати необхідний рівень обслуговування клієнтів. Клієнт, який буде не належно прийнятий в одному пункті, не матиме бажання відвідувати заклади всієї мережі.

Необхідні інвестиційні кошти

Варто одразу питати про необхідну суму інвестицій, аби не витрачати час на переговори про франшизи, які в змозі купити. Франчайзер має окреслити суму інвестицій, якою повинен володіти франчайзі, а також правила її фінансування (власні кошти чи можливий кредит).

Також звертаємо увагу на оголошення, в яких заміщено інформацію про пошук в Україні охочих купити мастер-франшизу. Така інвестиція вимагає дуже великих капітальних засобів, оскільки продавець шукає партнера, який отримає виняткове право на розбудову мережі на території цілої країни.

Увага на брокера

В пресі та в інтернеті можна зустріти оголошення так званих франчайзингових брокерів. Такий брокер може пропонувати допомогти обрати найкращу для кандидата франчайзингову мережу, так само як для страхового агента є підбір найкращої страхової програми. Однак, виявляється, що такі брокери є безпосереднім представниками конкретного франчайзера, а їхній заробіток - це комісія, яку він отримає від франчайзера-замовника після продажу франшизи.

Франчайзингові системи, що поважають себе, уникають розвитку через посередників з продажу франшиз, оскільки метою такого посередника є швидкий продаж франшизи, а не турбота про подальший розвиток системи. Наймання посередника вказує на те, що франчайзер не трактує даний ринок як пріоритетний. Такий франчайзер стверджує, що брокер отримає винагороду, якщо продасть франшизу, але сам не буде інвестувати ані копійки в пошук франчайзі. Погоджуючись на співпрацю, варто взяти до уваги, що такий франчайзер не буде надавати великої підтримки своїм франчайзі.

Звичайно, трапляється, що франчайзер наймає осіб, які дозволять їм здобути знання про новий ринок, такі особи шукають охочих вести такий бізнес та надають вступну інформацію кандидатам (у випадку мовних бар’єрів). Це вказує на заангажування франчайзера і добре розкриває його сутність.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank