20.11.2009

Що таке франчайзинг

Якщо загалом франчайзинг асоціюють з бізнесом, це вже добре! Але варто знати, що детально означає франчайзинг. Адже це спосіб організації власної справи

Власний бізнес, незважаючи на те, що у франчайзингу він реалізовується під чужою вивіскою, - це шлях до заробітку. І що найважливіше, ризик невдачі у веденні бізнесу за допомогою франчайзингу значно менший.

В українців франчайзинг часто асоціюється саме з McDonald’s, хоча в нашій країні за даною схемою ця мережа ресторанів ніколи не розвивалася

Коли ми чуємо вислів "франчайзингова мережа", найчастіше він асоціюється в нас з ресторанами швидкого обслуговування, такими як McDonald’s чи піцерія Челентано. І хоча це знані гравці, гіганти франчайзингового ринку, однак, активних франчайзингових брендів насправді набагато більше (дивитись: каталог франшиз).

Купуючи франшизу, ми наважуємося вести господарську діяльність на власний ризик, але під вивіскою франчайзера. Відома марка гарантує більше число клієнтів і, дійсно, зменшує ризик банкрутства. Наважуючись на співпрацю на принципах франчайзингу, обидві сторони підписують Договір, що надає їм взаємні права та обов'язки. Основним обов'язком франчайзера є надання ліцензії на торговельну марку і передача знань з ведення цього бізнесу, а також підтримка партнера протягом усього періоду тривання дії Договору. Основним обов'язком франчайзі є дотримання спільних для всієї мережі стандартів діяльності підприємства та відрахування франчайзингових платежів.

Франчайзинг полягає не лише в продажі права на вживання логотипу мережі або товарного знаку – він представляє собою цілу систему ведення бізнесу. Слово "система" є ключем до розуміння принципів франчайзингового бізнесу. Франчайзі може розраховувати з боку власника бізнес-концепції (франчайзера) на системну і постійну підтримку: підготовку і навчання персоналу, надання різноманітних інструменти, що допомагають у веденні бізнесу, передачу ноу-хау. За цю допомогу франчайзі сплачує франчайзеру вступний паушальний внесок - одноразову оплату за надання франшизи - і надалі, протягом всього часу тривання договору, платить певний відсоток від своїх прибутків або ж сталу періодичну оплату (роялті). Часто франчайзери призначають також рекламні відрахування. Ці гроші використовуються на користь всієї мережі: на маркетингові дослідження, розробку нових продуктів і рекламні кампанії.

Основні принципи співпраці по франчайзингу

  1. Франчайзер є власником торговельної марки.
  2. Франчайзер має перевірену бізнес-ідею.
  3. Франчайзі керує пунктом під вивіскою франчайзера як незалежний підприємець: його заробітком є прибуток від діяльності.
  4. Франчайзі є власником майна, що знаходиться в пункті продажу/надання послуги.
  5. Франчайзер передає франчайзі знання того, як власне необхідно вести діяльність (ноу-хау).
  6. Франчайзі сплачує вартість франшизи (одноразово), а також періодичні відрахування за користування з ноу-хау (безпосередньо у формі платежів або побічно в націнках на товар, що купуються у франчайзера).
  7. Франчайзі часто не має можливості самостійно визначати ціни товарів або послуг у своїй точці.
  8. Зазвичай франчайзі має можливість самостійно формувати асортимент, у рамках, визначених франчайзером.
  9. Принципи співпраці франчайзера і франчайзі регулює франчайзинговий договір, а інструкції, як власне вести діяльність, зібрані в операційному підручнику.

Доходи підприємств, що працюють за франчайзинговою ліцензією складають від декількох до кільканадцяти відсотків ВВП щороку в розвинених економіках. Кожного дня ми отримуємо послуги від франчайзингових фірм та купуємо у франчайзингових магазинах, навіть не помічаючи цього. Кожен підприємець в Україні, що хоче скористатися можливістю відкриття власного бізнесу, може розглянути пропозиції більше 200 франчайзингових систем (дивитись: каталог франшиз), які пропонують долучитися до мережі, вклавши від декількох тисяч (пункти стріт-фуд, вендінг тощо.) до декількох мільйонів доларів (автозаправки, гіпермаркети). Маючи навіть $5.000 можна вже розпочати свій бізнес!

Франчайзинг є перевіреним методом ведення бізнесу, який з успіхом застосовується в багатьох галузях тисячами бізнесменів на цілому світі. Франчайзинг дозволяє мати власний бізнес під успішною торговою маркою франчайзера. Але (тут увага!) там, де є свобода, мусить бути і відповідальність. У франчайзингу відповідальність франчайзі полягає у підпорядкуванні правилам та стандартам всієї мережі. Франчайзер є власником товарного знаку, а отже має право вимагати дотримання правил користування ним.

І на завершення: для кого франчайзинг є хорошим рішенням, а для кого ні? Самостійно організовувати бізнес наважуються люди, що не люблять підкорюватися зовнішньо нав'язаним процедурам, що знайшли ринкову нішу, мають достатню кількість грошей для бізнесу, а також вже набули досвіду в галузі, в якій мають намір працювати. Добре, коли є в наявності налагоджені бізнес-контакти. Інші повинні скористатися можливістю сховатися під парасольку знаного франчайзингового бренду, що дасть їм шанс швидкого розвитку з самого початку.

Поділитися статтeю

Коментувати на форумі

0

хочете більше?

нюслеттер Franchising.ua

If you see this, leave this form field blank